USAMLJENA ZVIJEZDA

LONE STAR

Dok su se Irci vjerojatno ljutili što je MICHAEL COLLINS ostao kratkih rukava na ovogodišnjoj žetvi "Oscara", a Argentinci bili bijesni zbog toga što je EVITA dobila i jedan kipić, dotle su Teksašani loše primili slab, odnosno nikakav uspjeh, USAMLJENE ZVIJEZDE. Vjerojatno nisu bili jedini, jer je film koji nosi isto ime kao i nadimak najživopisnije i najprostranije američke savezne države proteklih mjeseci bio miljenikom američke kritike. Osim što su iza njega stajali svi značajniji pripadnici kritičarskog establishmenta, kao preporuka za gledanje mogao je služiti i John Sayles, američki književnik, scenarist i režiser koji je stekao reputaciju svojim snažnim i beskompromisnim socijalnim dramama kao što su MATEWAN i GRAD NADE. Sayles, koji ljevičarske nazore u svojim djelima mnogo dosljednije i efikasnije promiče od salonskih "politically correct" maskota iz klintonovskog holivudskog establishmenta, vjerojatno zahvaljujući svojem tvrdoglavom individualizmu duguje ignoriranje od strane Akademijinih ziheraša. U svakom slučaju, za malobrojne poklonike Sayles je legenda i svaki njegov novi rad čekaju kao praznik.

Radnja njegovog najnovijeg filma započinje u gradiću Frontera na teksaško-meksičkoj granici gdje u obližnoj pustinji dva vojnika pronalaze kostur i značku šerifa. Istragu započinje lokalni šerif Sam Deeds (Cooper), koji je taj položaj naslijedio od svog oca Buddyja. Mladi je Buddy (McConaughey) postao gradska legenda nakon što je prije 40 godina iz grada otjerao svog korumpiranog, rasističkog i nasilnog prethodnika Charlieja Wadea (Kristofferson). I dok zahvalni gradjani lokalnoj gimnaziji daju Buddyjevo ime, Samu je otac ostao u lošijoj uspomeni i on je spreman kostur povezati s Wadeov tajanstvenim nestanakom prije 40 godina, kao i svadjom koja je njemu prethodila. Dok nastoji pronaći dokaze medju Buddyju odanim svjedocima, u njegov život ponovno ulazi privlačna učiteljica Pilar Cruz (Pena), čiju je vezu sa Samom okrutno prekinuo upravo Buddy.

U ovom djelu Sayles koristi svoju omiljenu tehniku, koju su neki kritičari bili nazvali "film-roman", i koja je savršeno funkcionirala u GRADU NADE. Riječ je o tome da se film sastoji od niza naizgled nepovezanih vinjeta s junacima koji predstavljaju različite dobne, rasne, etničke i socijalne skupine, te koje će tek završnica spojiti u efektnu cjelinu. Frontera, sa svojom etničkom šarolikošću - malobrojni ali bogati WASP-ovi, latinoamerička većina, malobrojna crnačka zajednica koju čine privremeni stanovnici obližnje vojne baze i još malobrojniji Indijanci na njenim rubovima - izvrsno je tlo za Saylesovo ispitivanje medjuetničkih odnosa u suvremenoj Americi. Osim što se dotiče rasnih i socijalnih pitanja, Sayles ispituje i način na koji se povijesna istina konfrontira s povijesnim mitom, bilo kroz raspravu na srednjoškolskom odboru o tome koja je pogodna verzija priče o Alamu, bilo kroz Samove neuspješne pokušaje da izmijeni mišljenje svojih sugradjana o ocu, usprkos dokaza koji na njega bacaju negativno svjetlo.

Sayles u filmu inovira svoju tehniku, koristeći po prvi put flashback, i to na način koji sugerira njegovu tezu o prožetosti sadašnjosti s prošlošću. Usprkos mogućih komplikacija, on uspijeva da u skoro dva sata ima tucet sasvim oblikovanih i uvjerljivih likova, dok prosječni holivudski film danas nema nijednog. To ima zahvaliti i radu izvrsnih karakternih glumaca, koji su već prije s njim suradjivali, bilo da je riječ o sjajnom Chrisu Cooperu (MATEWAN), Elizabeth Pena (tajnica iz Saylesove TV-serije SHANNON'S DEAL) ili Joeu Mortonu (GRAD NADE). Posebno valja istaći i ove godine "Oscarom" nagradjenu Frances MacDormand u briljantnoj epizodi koja služi kao jedini "comic relief" u filmu.

Iako se slažem s tezom da je Sayles mnogo bolji filmaš od američkog prosjeka, ipak mislim da je USAMLJENA ZVIJEZDA precijenjen film. Vjerojatno su kritičari prošlog ljeta, prisiljeni na bezumlje TWISTERA i ID4, snizili kriterije i Saylesu progledali kroz prste. Film je bez svake sumnje dobar, ali se ne mogu oteti dojmu kako je previše sterilan i razvučen. A i pomalo sapunski završni obrat nimalo ne pridonosi općem dojmu.

No, usprkos svemu, USAMLJENU ZVIJEZDU valja najtoplije preporučiti zahtjevnim gledateljima.