VELIKA GUŽVA U BRONXU

RUMBLE IN THE BRONX

Preostaje još nekoliko mjeseci prije nego što se u hongkonškim kancelarijama slike kraljice Elizabete zamijene slikama Mao Ce Tunga. To će vjerojatno označiti kraj najprezrenije kinematografije na svijetu koja je tek sada, pred svoj definitivni odlazak u povijesne knjige, dobila zasluženo priznanje od strane svjetskog kritičarskog establishmenta. Jedan od njenih najplodnijih i najcjenjenijih autora jest svakako Jackie Chan, glumac, scenarist, režiser i producent koji je zahvaljujući specifičnostima azijskog tržišta postao najveća akcijska zvijezda na svijetu. Ne samo što su mu njegovi filmovi donijeli divovsku armiju obožavatelja, nego su čak i neki zapadni kritičari zahvaljujući njemu počeli Hong Kong spominjati u pozitivnom kontekstu, davno prije Tarantinove filmofilske revolucije. Sada je Jackie Chan u svjetlu novih okolnosti prisiljen potražiti svoj kruh u Hollywoodu i akcijska komedija VELIKA GUŽVA U BRONXU predstavlja njegov dosada najambiciozniji juriš na američko tržište. I, za razliku od njegovog zemljaka Johna Wooa, može se čak reći da se uspio nametnuti i postati prva istočnjačka zvijezda koja može ugroziti Van Dammea, Stallonea, Seagala & Co.

U filmu Chan glumi Ah Keunga, hongkonškog policajca koji dolazi u posjet svom ujaku Billu (Tung) u Bronx. Prije nego što ode na medeni mjesec, ujak svoju trgovinu proda lijepoj Elaine (Mui) i Keungu ostavi u dužnost da joj pomogne oko adaptacije. Do kraja filma, Keung uspijeva stati na žulj lokalnoj motociklističkoj bandi, a potom i opakim kradljivcima dijamanata, što ima razorne posljedice kako za ujakovu trgovinu, tako i za većinu automobila i nekretnina u Bronxu.

Tko očekuje snažne likove, duboko preispitivanje životnih istina ili barem nekakav suvisli zaplet, može slobodno preskočiti ovaj film. Jackie Chan nikada nije imao ambicije, a niti su njegovi obožavatelji od njega očekivali da bude ozbiljan filmski autor poput Ingmara Bergmana. Umjesto toga je sve svoje filmove shvatio kao sjajnu priliku da radi ono što najviše voli: složene i za većinu ljudskih bića na ovom planetu nezamislive kaskaderske pothvate. Režija njegovog prijatelja Stanleya Tonga je samo imala zadatak sve njih, kao i briljantno koreografirane scene borbi, uklopi u kartonski zaplet kojeg su dvoje scenarista učinili toliko naivnim da sve izgleda prilično simpatično. A da Chan doista voli ono što radi, svjedoči i njegov dobri stari običaj da tokom završne špice koristi dokumentarne materijale sa snimanja, koji pokazuju kako njegove akrobacije i nisu tako bezazlene. To, kao i činjenica da u tih 90 minuta ima više zabave nego u 3-4 prosječna holivudska blockbustera od 2 sata, su najbolja preporuka za gledanje VELIKE GUŽVE U BRONXU.