FANTOM

THE PHANTOM

Većina ljudi iz djetinjstva pamti lijepe stvari, pa tako i ja, a ugodne osjećaje izazivaju prisjećanja na stripove koje sam svojevremeno imao prilike čitati u "Politikinom Zabavniku" i "Denisu". Među njima mi je, moram to priznati, najdraži bio upravo FANTOM, strip čijeg je glavnog junaka osmislio crtač Lee Falk daleke 1936. godine. Njegov je junak bio jedan u nizu 400 godina duge loze maskiranih osvetnika, koji su se zavjetovali da u džunglama tropskog otoka Bengalija istjeruju pravdu, a identitet kriju maskom s likom lubanje, što je svakom njihovom pripadniku donijelo epitet Duha koji hoda. Na veliku žalost svih ljubitelja stripa, kada je 1978. sa SUPERMANOM započeo trend preslikavanja stripovskih junaka na veliko platno, Fantom je zaobiđen, da bi danas, šest desetljeća nakon premijere, bio suočen s generacijama gledatelja kojima i ne mora biti poznat. Stoga, komercijalni neuspjeh i ne čudi, mada su kritičari, barem oni stariji, bili podijeljeni.

Priča započinje godine 1938. u džunglama Bengalije gdje tri probisvjeta na čelu s opakim Quillom (Remar) kradu tajnu lubanju plemena Tuganda. To su učinili po nalogu njujorškog industrijalca Xandera Draxa (Williams), koji poput mnogih sličnih tipova tih godina sanja o vladavini svijetom, a lubanje bi mu, tako kažu legende, to omogućile. Draxov je neprijatelj njujorški izdavač Palmer (Smitrovich), čija pustolovna nećaka Diane (Swanson) kreće u Bengaliju kako bi raskrinkala zlikovca. Tamo će je oteti, ali je iz nevolje izbavlja Fantom, da bi kasnije u obličju običnog tipa Kita Walkera (Zane) krenuo natrag u New York da Draxu konačno zamrsi račune.

Moram priznati da sam prema filmu bio prilično skeptičan, prije svega zbog onome što mi se činilo kao neadekvatan casting: uz meni antipatičnu Kristy Swanson (POTJERA), Billy Zane mi je izgledao pogodniji za zločeste dečke u erotskim trilerima nego za ozbiljnog superjunaka. Ali, scenarij je zato bio djelo Jeffreya Boama, specijalista za nastavke (INDIANA JONES 3, SMRTONOSNO ORUŽJE 2 & 3), koji nije previše maltretirao gledatelje i dozvolio režiseru Winceru da 100 minuta filma ispuni s furioznom akcijom. Upravo je akcija (iako mnoga rješenja odaju inspiraciju Indiana Jonesom) najvrijedniji element filma, mada su neke scene gotovo parodijske (konj koji galopira brzinom aviona u niskom letu i sl.). Zane je uglavnom maskiran, a Kristy Swanson ima dostojnu suparnicu u liku egzotične Catherine Zeta-Jones (DRAŽESNI PUPOLJCI SVIBANJSKI) kao negativke Sale. I ostali glumci, prvenstveno epizodni, daju dosta šarma ovom simpatičnom djelcu - od Patricka McGoohana (BRAVEHEART) kao "comic relief" Fantomovog oca, do Cary Hiroyuki-Tagawe (MORTAL KOMBAT) kao anakronog, ali svejedno uvjerljivo gadnog vođe pirata. Osim toga, film ima još jedan veliki plus: izuzetno pametno korištenje prirodnih ljepota Tajlanda, zbog koje će i onima koji film drže bedastim, iskustvo gledanja ostati u lijepom sjećanju.

Ono zbog čega film ipak treba najviše pohvaliti jest danas vrlo rijedak slučaj akcijade koja se može preporučiti svim uzrastima. Dakle, osim strip-nostalgičara FANTOMA bi mogli gledati i oni koji vole u kino voditi svoju obitelj.