LANČANA REAKCIJA

CHAIN REACTION

"Čaša meda ište čašu žuči" jednom davno je napisao Njegoš, a istim stihom su se ovog ljeta vjerojatno tješili glavonje iz 20th Century Foxa. Nakon što je famozno filmsko ljeto upravo njihovoj glavnoj akviziciji - DANU NEZAVISNOSTI - donijelo iznenadno prvo mjesto na komercijalnoj top-listi, doživjeli su i jedno prilično neugodno iznenađenje. Naime, njihova nova akcijska pustolovina LANČANA REAKCIJA nije na kino-blagajnama ponovila uspjeh sličnih projekata kao što su BRZINA i SLOMLJENA STRIJELA. Očigledno nije uspjelo spajanje Reevesa kao uspješnog akcijskog glumca i Andrewa Davisa kao uspješnog akcijskog režisera.

Film započinje kadrovima smogom zagušenog Chicaga koji se isprepliću s predavanjem znanstvenika Alistaira Barkleya (Ross) koji uznemirujućim glasom govori o ovisnosti planeta o brzo nestajućim fosilnim gorivima. Ali, nema straha da je riječ o turobnoj ekološkoj drami: isti znanstvenik vodi projekt hladne fuzije kojom bi se omogućilo da čaša vode strujom napaja Chicago tjednima. Apsolvent strojarstva Eddie Kasalivich (Reeves) svojim izumom omogući da pokus donese dugo željeni rezultat. Slavlje je kratkog vijeka: prije nego što će znanstveni tim dostaviti svoje otkriće kolegama u svijetu, laboratorij postaje metom tajanstvenih opakih tipova koji ubiju Barkleya i postave eksploziv. Rezultat je eksplozija koja sravni sa zemljom osam blokova Chicaga, a siroti Kasalivich je optužen za sabotažu i postaje metom neumornog federalnog agenta Forda (Ward). Zajedno sa kolegicom Lilly Sinclair (Weisz) prisiljen je bježati od svih policajaca u državi, a jedinu bi im pomoć trebao pružiti šef projekta Shannon (Freeman) koji možda i nije tako dobar dečko kakvim se predstavlja.

Za razliku od nekih sličnih visokobudžetnih besmislica iz prošle godine, LANČANA REAKCIJA ima poprilično zanimljivu početnu ideju i znanstvene postavke veoma blizu stvarnosti. Na žalost, dobra ideja nije dovoljna za dobar film; nužno ju je bilo razraditi u suvislu priču, a tu je Hollywood, po svom sve žalosnijem običaju, uprskao stvar unajmivši trojicu scenarista. O tome na što je sve sličilo svjedoče i riječi režisera Andrewa Davisa koji tvrdi da se scenarij stvarao tokom samog snimanja. Dok je prva polovica filma manje-više O.K., dotle u drugoj polovici film tone u besmisao: negativci glavnog junaka žele čas mrtvog, čas im je neophodan radi znanstvenog pokusa koji im je samo par kadrova prije bio zadnja rupa na svirali. Likovi su plošni, neki suvišni (poput dr. Sinclair), a ni glumci se nisu previše pretrgli. Dok se za Reevesa to i nije moglo očekivati, razočarali su Freeman (nakon dugo vremena ponovno u ulozi negativca), isto kao i Britanac Brian Cox (sudeći po BLJESKU, očito pretplaćen za uloge pokvarenih šefova CIA-e s južnjačkim naglaskom). Svjestan da priča nema baš previše smisla, a nedovoljno spreman da intervenira u scenarij, Davis je kao disciplinirani vojnik sa svom vještinom režirao akcijske scene, nastojeći film barem vizualno, ako ne i po kvalitetu, učiniti sličnim svom najvećem uspjehu - BJEGUNCU. Rezultat su spektakularne i dobro režirane akcijske sekvence, koje na žalost izgledaju same sebi svrhom.

No, ipak, ne trebamo biti previše strogi prema LANČANOJ REAKCIJI. U usporedbi s mnogo uspješnijim i razvikanijim nesrećama filmskog ljeta (TWISTER, NEMOGUĆA MISIJA) izgleda sasvim pristojno.