ČUVAR PRIJELAZA

THE CROSSING GUARD

U današnjem Hollywoodu je trend glumaca-režisera toliko raširen da bi samo nabrajanje poznatih zvijezda koje su stale iza kamere predstavljao čisto gubljenje vremena. Dakako, uz neke uspješne (Jodie Foster, Mel Gibson) imamo i neke ne baš tako uspješne slučajeve (Steven Seagal). Među potonje bi, barem ako se pita američke kritičare, trebao spadati i Sean Penn, vrhunski glumac specijaliziran za uloge unutarnjim sumnjama razdiranih siledžija. Hrvatski gledatelji tek danas imaju prilike provjeriti te navode, jer je Pennov prvijenac INDIAN RUNNER (1991) iz nekih misterioznih razloga završio u bespućima distributerske zbiljnosti. Vjerojatno ni drugi film ne bi zavrijedio njihovu pažnju, da ČUVAR PRIJELAZA nije imao nešto jaču glumačku ekipu i bio proizvodom danas prilično "cool" tvrtke Miramax.

Radnja započinje u trenutku kada John Booth (Morse) izlazi na slobodu pošto je odsjedio šest godina zbog nehatnog ubojstva djevojčice prilikom vožnje u pijanom stanju. Ali, Booth nije jedini koji je strpljivo brojao dane do izlaska: Freddy Gale (Nicholson), losanđeleski draguljar, toliko je emocionalno propao zbog gubitka kćeri (razoren brak, slobodno vrijeme straćeno na alkohol i kurve) da je čvrsto odlučio pronaći zadovoljštinu ubojstvom čovjeka koji mu je upropastio život. Kada se konačno suoči s Boothom, shvaća da nije jedini koji je stradao - i sam Booth je bio razdiran krivnjom i spreman je stoički primiti kaznu. Gale mu zato dodjeljuje tri dana da raščisti sa svojim životom prije nego što će konačno izvrši svoju osvetu. U slijedeća tri dana Booth upoznaje djevojku Jojo (Wright) koja mu se sviđa, dok Gale još više tone na društvenoj ljestvici.

Iako tretira jednu od najofucanijih tema u povijesti zapadne kulture - odnos krivca i žrtve, kao i pitanje opravdanosti individualne osvete - scenarij Seana Penna je imao zapravo prilično zanimljivu postavku. Umjesto uobičajene podjele uloga - "dobra" (što će reći, društveno adaptirana žrtva) žrtva i "loš" (marginaliziran) krivac, scenarij potpuno obrće stvar. Osvetoljubivi otac je zapravo kukavica nesposobna da se suoči s novim životnim okolnostima, dok je njegova žrtva intelektualac spreman da do kraja otrpi sve što život zahtjeva od njega. Od svega je toga mogao biti snažan film, dostojan da stane uz red ODLASKA U SMRT, ali Penn, izgleda, nije imao baš previše sreće. Jack Nicholson se kao glavni u plejadi glumačkih veličina ipak malo prešmiravao, dok je, naprotiv Morse, dao jedan samozatajan, ali ipak upečatljiv lik. Pennova režija, iako ima nekih prilično dobrih trenutaka (briljantna scena plesa između Bootha i Jojo), uglavnom nema osjećaja za ritam, da bi sve pokvarila prilično sentimentalna i predvidljiva završnica.

Ukratko, ČUVAR PRIJELAZA je klasičan primjer propuštene prilike za izuzetno filmsko ostvarenje.