BREME BIJELOG ČOVJEKA

WHITE MAN'S BURDEN

Koliko je koncept alternativne povijesti i pripadajućih joj paralelnih univerzuma stran domaćim distributerima svjedoči i natpis na ovitku kazete koji radnju ovog filma smješta u "blisku budućnost". Istina je, dakako, drukčija: radnja se događa u sadašnjosti, ali u svijetu u kojem su rasne uloge u Americi izmijenjene. Crnci su dominatna rasa, vlasnici BMWa, a bijelci potlačena, siromašna manjina osuđena na bijedno životarenje u slamovima. Jedan od njih je i Louis Pinnock (Travolta), marljivi radnik u tvornici čokolade, brižan suprug i otac dvoje djece koje nastoji izvući iz geta. Thaddeus Thomas (Belafonte) je direktor tvornice, superbogati crnac rasističkih nazora koji bijelce smatra genetski inferiornima. Pinnock, nastojeći po svaku cijenu napredovati u poslu, pristaje prekovremeno raditi i odnijeti jedan paket u Thomasovu vilu. Nevolja je u tome što slučajno vidi Thomasovu suprugu bez odjeće i Thomas ga zamijeni za voajera. Kao rezultat nesporazuma, Pinnock gubi posao, pretuče ga policija, a na kraju mu i obitelj izbace iz stana. Ogorčeni Pinnock uzima pištolj u ruku te otima Thomasa nastojeći istjerati pravdu.

Da nije lako biti crnac u Americi nastojali su nas u posljednje vrijeme uvjeriti mnogobrojni filmovi iz tzv. "black packa". Ipak, čak su se i oni ustručavali davati komentar na stanje međurasnih odnosa u suvremenoj Americi. Dugo vremena smatrani za idilične, barem otkada je pobijedio pokret za građanska prava 60-tih, ponovno su se pojavili kao problem nakon nereda u Los Angelesu i afere s O.J. Simpsonom. Desmond Nakano, američki scenarist azijkog porijekla (POSLJEDNJI IZLAZ ZA BROOKLYN) se te teme dotakao u svom režiserskom debiju. Na žalost, njegova prilično domišljata ideja da problem istakne u obliku inverzije uloga a la Zona Sumraka, nije do kraja razrađena. U nastojanju da ostavi što jači dojam, prilično je pojednostavio stvari, tako da bi se stekao dojam kako su u Americi bijelci sve odreda bogatuni koji žive u vilama i voze bijesne aute, a crnci sve odreda zadnja sirotinja. Ipak, sve i nije tako loše - pomalo agitpropovsku priču ipak poboljšava izvrsna međuigra dvoje sjajnih glumaca. Travolta, usprkos kose obojene u crveno, je sjajan kao mali čovjek u velikim nevoljama, a Belafonte, crnačka glumačka legenda s reputacijom stručnjaka za "rasno škakljive" filmove (ISLANDS IN THE SUN) je upravo savršen kao karikatura nadmenog bjelačkog aristokrata. Sve u svemu, iako nije onako snažan kao što je trebao biti, film BREME BIJELOG ČOVJEKA je preporučljivo gledivo za onog tko voli razmišljati nakon što se odvrti odjavna špica.