[ Recenzije ] [ Pretraživanje ]         Filmske stranice         [ http://film.purger.com ]

RAZUM I OSJEĆAJI

SENSE AND SENSIBILITY

Postoji izreka prema kojoj je svaka haljina nepristojna deset godina prije svog vremena, smjela godinu prije svog vremena, moderna u svoje vrijeme, demodirana nakon godinu dana, užasna nakon tri godine, smiješna nakon deset godina, romantična nakon trideset godina i prekrasna nakon stotinu godina. Nešto slično vjerojatno važi i za herc-romane: u svoje vrijeme su bili popularni, potom su ih kritičari slijedeće generacije sasjekli kao šund, da bi par stoljeća nakon smrti svojih tvoraca bile cijenjena književna klasika i noćna mora učenika koji moraju čitati školsku lektiru. Takvu je sudbinu doživjela i Jane Austen (1775-1817), jedna od prvih uistinu popularnih engleskih književnica, čija su specijalnost bili ljubavni romani smješteni u njoj blizak svijet engleske provincijske aristokracije kraja 18. i početka 19. stoljeća.

RAZUM I OSJEĆAJI su već ranije bili ekranizirani, ali kao BBC-jeva mini-serija prije deset godina. Holivudski glavešine uglavnom ignoriraju britansku TV-produkciju, ali dobre kritike prilikom prekobarske premijere su ih navele da ovaj put postupe drukčije. Djelomičan je motiv bila i Amy Heckerling sa svojim DJEVOJKAMA IZ BEVERLY HILLS, slobodnom adaptacijom Austeninog romana EMMA. U svakom slučaju, skupio se budžet za raskošnu melodramu koja je nešto kasnije pokupila svoju uobičajenu dozu "Zlatnih globusa" i "Oscara". Uspjeh RAZUMA I OSJEĆAJA je izazvao veliko zanimanje za Jane Austen, koja je ponovno postala bestseler, isto kao i niz novih ekranizacija koje će se snimati sve do prvog komercijalnog promašaja, nakon kojeg će njene knjige ponovno kupiti prašinu po policama biblioteka.

Glavne su junakinje RAZUMA I OSJEĆAJA su dvije žene koje na svojoj koži osjećaju spolnu diskriminaciju s početka 19. stoljeća. Nakon smrti starog Dashwooda sve nekretnine pripadaju Tomu (Fleet), njegovom sinu iz prvog braka, dok se druga supruga i njene tri kćeri moraju snalaziti od nemila do nedraga. Pronašavši utočište kod suosjećajnih rođake gospođe Jennings (Spriggs), suočavaju se s činjenicom da zbog loših materijalnih prilika dvije kćeri - praktična Elinore (Thompson) i romantična Marianne (Winslet) - imaju ozbiljne zapreke u svojim nastojanjima da se udaju. Ipak, obje kćeri pronalaze muškarce svog života - Elinore bogatog Edwarda Ferrarsa (Grant), a Marianne doslovno gori za mladim Willoughbyjem (Wise), iako se svi slažu da bi pukovnik Brandon (Rickman) bio mnogo bolja prilika.

Da nije pomalo bizarnog izbora režisera u liku "Oscarom" ovjenčanog tajvanskog filmaša Anga Leeja, ovaj se film, zapravo, i ne bi mnogo razlikovao od klasičnog BBC-jevog pristupa književnoj klasici. Dakle, imamo prilično vjerno pridržavanje teksta, za što je zaslužna Emma Thompson, koja je za svoj scenaristički debi dobila oskarovsku nominaciju. Uloge su podijeljene britanskoj ekipi glumaca, koja je sve to mogla obaviti i zatvorenih očiju, pa i ne iznenađuje što film svojom produkcijskom kvalitetom odskače od većine sličnih ostvarenja. Ali, ta zanatska savršenost se može pretvoriti u nedostatak, u određenu predvidljivost. Ipak, s obzirom na stanje stvari u ciničnim devedesetim, i ova pomalo staromodna, ali ipak simpatična i vedra melodrama može gledatelju proizvesti terapeutski učinak. A za filmove je, uostalom, i najvažnije da šire dobre vibracije.

  • ocjena: solidan (**)

    (c)1996 Dragan Antulov


    NAPOMENA: Ovaj dokument namijenjen je isključivo za osobnu upotrebu.
    Za svako drugo korištenje i re-distribuciju u elektronskom, pisanom ili bilo kojem druogm obliku,
    uključujući i WWW-stranice, potrebna je izričita PISANA dozvola autora.

    Baza podataka, programiranje i HTML konverzija su Copyright (c)1999,2002 Krešimir Kos