DEVET MJESECI

NINE MONTHS

"CHRIS COLUMBUS AND JOHN HUGHES, GO FUCK YOURSELVES!" bio je krik kojim je svojevremeno Slaven W. Zečević, kritičar pokojne zagrebačke "Kinoteke" završio svoj prikaz filma SAM U KUĆI. Ne znam koliko su kolege kritičari bili spremni dijeliti njegovo mišljenje, ali to i tako nije bitno: publika je film napravila jednim od komercijalno najuspješnijim u desetljeću. Ostatak devedesetih je donio poplavu filmova producentsko-režiserskog para koji se temelje na slijedećem: "high concept" ideja, par kreveljenju i slapsticku sklonih komičara, zgodna dječica i bljutavi sentimentalizam. Rezultat te formule su limunade onoliko dobre koliko bi, na primjer, jedna Danijela Martinović (barem ako uzmemo u obzir ukus autora ovih redova) predstavljala model idealne žene.

Na sreću ili nesreću, u posljednje vrijeme tvrtka 20th Century Fox izlazi u susret kritičarima, te umjesto maltretiranja s "high conceptom" marljivo štanca američke verzije francuskih komedija. Tako je i s DEVET MJESECI Patricka Braoudea (v. DAFR9601.ZIP), koji je kopirao zaplet priče o tome kakve sve komične učinke trudnoća može imati na suvremenog čovjeka. Glavni je junak Samuel Faulkner (Grant), dječji psiholog koji uživa u petogodišnjoj vezi s balerinom Rebeccom Taylor (Moore). Idilu odjednom prekine Rebeccino iznenadno priznanje da je trudna. Samova očita nespremnost da se prilagodi novoj situaciji koincidira s alternativama koje mu nude dva prijatelja: Sean (Goldblum), koji se osudio na samoću nesposobnošću za duže veze, i Marty (Arnold), koji mačizam poistovjećuje s brakom i hrpom djece.

Iako se za prosječni američki remake francuske komedije rijetko kad može reći da predstavlja naročito originalan ili originalu superioran uradak (prije svega se izmjene odnose na nešto privlačnije protagoniste i pojednostavljenje za američku publiku često prekompliciranog evropskog humora), za DEVET MJESECI bi se moglo reći da uspijevaju u tome. Prije svega je scenarij nešto discipliniraniji u odnosu na kaotični i na trenutke nerazumljivi Braoudeov tekst. To ne znači da Columbus sebi nije dozvolio i malo igrarija, od kojih osobno najboljom držim scenu u trgovini igračkama koja me uspjela nasmijati kao rijetko koja scena u dugo vremena. I glumci su, po mom skromnom mišljenju, dobri: rijetko kada je Hollywood tako precizno pogodio casting - od vječito zbunjenog Granta, do šutljivog Goldbluma i seljačine Arnolda, stižemo i do najveće zvijezde. Julianne Moore, crvenokosa glumica, dosada osuđena da u kategoriji hladnih ljepotici bude vječito tučena od Sharon Stone, pokazala je popriličan komičarski talent.

Sve u svemu, iako ima ponekih uspona i padova, DEVET MJESECI su holivudska konfekcija, ali konfekcija prave kvalitete, dobar primjer onoga što se zove "zabavom za cijelu obitelj".