HLADNA SVJETLOST DANA

IN THE COLD LIGHT OF DAY

Nakon Gerolmovog GRAĐANINA X ponovno smo u prilici vidjeti triler s motivom serijskog ubojice u istočnoj Evropi. Ovaj put se radnja odvija nakon pada komunizma u neimenovanoj zemlji gdje netko ubija male djevojčice. Za razliku od svog šefa Novaka koji "dobrim starim" metodama izvuče priznanje od osumnjičenog mladića, mladi policajac Victor Marek (Grant) je uvjeren kako bi ubojica mogao biti netko drugi. Opsjednut slučajem, Marek napušta policijske redove i započinje privatnu istragu. Slučajno upoznavši malu djevojčicu i njenu majku, Marek dolazi na ideju da je iskoristi kao mamac za manijaka.

Snimljena u nizozemsko-češkoj koprodukciji, HLADNA SVJETLOST DANA u mnogo čemu kod gledatelja izaziva isti učinak podsmješljivosti kao i slična oponašanja holivudskih žanrovskih filmova. To se prije svega vidi u početku, kada se stereotipna rješenja holivudskog policijskog filma koriste u za njih sasvim neprimjerenoj atmosferi postkomunističkog istoka Evrope. U tom svjetlu valja gledati i nama prilično bliske komentare na snalaženje stare garde u novim uvjetima (bivši batinaši postaju uspješni političari, zvuči poznato?) koji su ovlašno sugerirani. Možda je to dug svom istoimenom prethodniku, zapadnonjemačko-francuskom trileru Ladislava Vajde iz 1958. koji je također radnju imao u zemlji nakon velikih povijesnih promjena. Kao "čisti" triler, HLADNA SVJETLOST DANA je mnogo uspješnija. Iako mu lik nije baš dorađen, Richard E. Grant ga sasvim solidno glumi, isto kao što je Simon Cadell (komičar našoj publici najpoznatiji iz ŽUTE LAGUNE) dobar u ulozi manijaka. Naravno, završnica opet pada kao žrtva klišea i predvidljivosti.

Ukratko, HLADNA SVJETLOST DANA je mogla biti mnogo solidniji film, ali se svejedno može pogledati.