CLOCKERS

Mada se svojom učestalošću ne mogu mjeriti s uobičajenom video- konfekcijom (tabanje, erotski trileri, high concept komedije) tzv. "black pack" filmovi (naziv za filmove o teškom životu američkih crnaca koje za američke crnce prave američki crnci) bi mogli s vremenom postati isto onakvim komercijalnim smećem kakvim su 70-tih bili njihovi "blaxploitation" prethodnici. Jedan od autora kojemu se tako nešto vjerojatno neće lako dogoditi jest Spike Lee. Dijete njujorške nezavisne scene, Lee je 1989. bljesnuo sa svojim filmom URADI PRAVU STVAR, jednim od prvih djela koje je skrenulo pažnju na probleme njegove etničke grupe u vremenu koje dolazi. Nakon toga je Lee postao ljubimcem kritike, ali i guruom mladih crnih filmaša poznatih po nazivom "black pack". S vremenom se ispostavilo da Lee, proporcionalno dobijanju božanskog statusa u očima svoje grupe, gubi naklonost kritike. Njegovi filmovi su postajali sve nezanimljiviji i umjesto snažnih umjetničkih djela pretvarali se u prizemne propagandne pamflete, ponekad garnirane i crnim rasizmom. Prošle je godine, pak, Lee nastojao te optužbe odbiti time što je za predložak svog novog filma uzeo roman jednog bijelca.

Radnja se odvija u njujorškoj crnačkoj četvrti, gdje je u atmosferi bijede i beznadja sasvim normalno da trgovina drogom radi 24 sata na dan. Strike je jedan od takvih dilera - "clocker" - koji zajedno sa svojim kolegama radi na klupama. Iako zaradjuje više od svojih vršnjaka, Strike je voljan napredovati u gangsterskoj hijerarhiji te svoju priliku vidi u tome što mu šef Rodney (Lindo) jednog od svojih namještenika označi kao lopova. Nakon što dotičnog pronadju izrešetanog mecima, iznenadjenom detektivu Roccu Kleinu (Keitel) ubojstvo priznaje Strikeov brat Victor. S obzirom da je Victor marljiv radnik, obiteljski čovjek i primjeran gradjanin, Kleinu ne treba mnogo da shvati kako ovaj u stvari "pokriva" svog brata. Usprkos ravnodušnosti svojih kolega nastavlja istragu, nastojeći pritisnuti Strikea da izda svog šefa.

Prikupljajući materijal za roman kojeg će poslije uobličiti u scenarij, Richard Price je mjesece proveo u crnačkim naseljima turobne industrijske države New Jersey. Trud se isplatio i film s dovoljnom dozom objektivnosti pokazuje žalosnu stvarnost američkih crnaca, bez uobičajene Leejeve patetike. Zahvaljujući scenariju, Lee nije uspio upropastiti film čak niti sa svojim videospotovskim egzibicijama - prije desetljeće su mogle ljude ostavljati otvorenih usta, ali u doba MTV-ja već djeluju pomalo otrcano. Kao što se i može očekivati, CLOCKERS mnogo dulje ostaju u sjećanju zbog snažnih likova. Svi oni, čak i negativci, dani su kao složene i izuzetno životne ličnosti. Osobito se ističe uloga Delroya Linda (UHVATITE MALOGA) koji bi se ozbiljno mogao natjecati sa Samuelom L. Jacksonom za titulu najboljeg crnog karakternog glumca. Uz Harveya Keitela, glumčinu koja je u stanju i od recitiranja telefonskog imenika napraviti uzbudljivi film, draž filmu daju i naturščici. Dobro je i Leejevo korištenje glazbene podloge. Ipak, film nije bez sitnijih mana: malo je razvučen, a sve se to moglo vidjeti i prije. No, bez obzira na sve, CLOCKERS su mnogo bolje gledivo od prosjeka domaće video-ponude.