MEDICINE MAN
Recenzirajući radove Johna McTiernana i njegovim djelom inspiriranih filmaša često sam bio prisiljen ponavljati mantru kako je njegovo djelo UMRI MUŠKI (1988) jedan od najboljih filmova proteklog desetljeća. Ali, McTiernan nije napravio samo to - pustolovinama Johna McClanea u losanđeleskom tornju prethodila je slična i jednako silovita pustolovina u centralnoameričkoj prašumi - PREDATOR (1987) - akcijski SF koji je cijelo jedno desetljeće uspio očuvati svoju reputaciju. U novom je desetljeću McTiernan, pak, odlučio odustati od komercijalizma te snimati opuštenija djela za svoju dušu. Jedno od njih je i drama POSLJEDNJI DANI RAJA za koju je, kako tvrdi, našao inspiraciju na putu u Meksiko. Nastojeći posjetiti džunglu u kojoj je snimao svoje remek-djelo PREDATOR, otkrio je kako te džungle više nema - tisućljetna stabla su bila posječena da bi otvorila put nezaustavljivoj civilizaciji. Osjetivši možda grižnju savjesti zbog toga što je i sam tome doprinio (sjetimo se samo one antologijske scene čišćenja prašume), McTiernan je svoj talent (i novce supruge Donne Dubrow) uložio u projekt komorne ekološke drame, nešto gotovo posve neshvatljivo njegovim fanovima.
Glavni je junak filma ekscentrični znanstvenik Jonathan Campbell (Connery) koji godinama živi zajedno s malim indijanskim plemenom u srcu Amazone. Tamo ga je privukla neobična činjenica što domoroci nikada nisu čuli za rak, tu neizlječivu kugu 20. stoljeća. Dugotrajna su istraživanja urodila plodom - u endemskoj biljci koja raste na vrhovima trideset metara visokih stabala nalazi se serum koji liječi rak. Ali, kada se znanstveniku pridružuje biokemičarka dr. Rae Crane (Bracco), on je otkrio kako serum više ne djeluje. Dok dvoje znanstvenika nastoje prevladati nepremostive sociološke i slične razlike, njihova potraga za rješenjem znanstvenog misterija postaje utrkom s vremenom - buldožeri neumorno krče put do njihovog dragocjenog prirodnog laboratorija.
Snimljen za vrijeme dok je u Americi "politically correct" histerija bila na vrhuncu i koincidirala s kontroverzama petstote obljetnice Kolumbovog putovanja, McTiernanov film ipak uspijeva izbjeći zamke jeftinog politiziranja i patetike. Umjesto pamfleta, uspio je ekološku poruku mnogo implicitnije, i zato uspješnije, promicati kroz intimnu dramu dvoje glavnih junaka. Sean Connery briljira u za njega atipičnoj ulozi alkoholom podmazanog ekscentrika koji teško da bi ikome trebao biti autoritet. Više nego izvrsna partnerica mu je Lorraine Bracco (DOBRI MOMCI) koji je u svoj lik, koji funkcionira kao njegov civilizacijski i seksualni antipod, unijela više ženstvenosti nego u bilo koju svoju prethodnu ulogu. Dojmljiv je i glazbeni skor uvijek pouzdanog veterana Jerryja Goldsmitha koji se ovdje, i to moram naglasiti sasvim primjereno, koristi new age sintetikom. Naravno, tu je i McTiernan u izvrsnim scenama koje mogu poslužiti kao njegova pacifistička i humanija samoparodija PREDATORA. Na žalost, scenarij baš i nije bio na visini te je, slično kao tri godine kasnije u UMRI MUŠKI 3, cjelokupni trud ozbiljno devalviran nasilnim i isforsiranim raspletom.
Ipak, usprkos tome, McTiernanovo djelo još uvijek predstavlja mnogo bolje ostvarenje od većine sličnog materijala na policama naših videoteka.
(c)1996 Dragan Antulov
Baza podataka, programiranje i HTML konverzija su Copyright (c)1999,2002 Krešimir Kos