ŠTAKORI IZ ŠOPING-CENTRA

MALLRATS

Povijest se ponavlja. Prije par godina je Tarantino na ove prostore došao sa razvikanim i komercijalnim PAKLENIM ŠUNDOM, dok su jeftiniji, nezavisniji i umjetničkiji PSI IZ REZERVOARA tek kasnije skrenuli pažnju domaćih distributera na sebe. Slična priča je i s Johnom Wooom (prvo novi holivudski projekti, pa tek onda hongkonška klasika), a sada je tu i Kevin Smith. Riječ je o mladom američkom filmašu, koji je, poput Tarantina, zaljubljenik u trash-film, stripove i slične vidove popularne kulture. Prije dvije godine je posuđujući od prijatelja i masovno koristeći kreditne kartice u crno-bijeloj tehnici snimio crnu komediju CLERKS. Kao i Rodriguezov EL MARIACHI, Smithov je filmčić među poklonicima "indie" filma doživio ekspresni kult-status i otvorio vrata velikih studija. Tako je prošle godine snimljen nastavak MALLRATS koji zahvaljujući agilnosti video-distributera imamo prilike vidjeti prije kino-premijere samih CLERKSA.

Za ŠTAKORE IZ ŠOPING CENTRA se ipak ne bi tek tako moglo reći da su "nastavak" CLERKSA, ali priča i likovi imaju itekakvih dodirnih točaka sa Smithovim prethodnim djelom. Prije svega su tu glavni junaci, mladi ljudi koji zbog nedostatka ambicije nakon srednje škole odustaju od odlaska na koledž i vrijeme provode u konzumiranju trash-kulture i sličnih trivijalijama. Ovdje su takva dva protagonista T.S. (London) i Brodie (Lee) - koji dožive da ih isti dan napuštaju djevojke - Rene (Doherty) i Brandi (Forlani). Nemajući što drugo raditi, oni odlaze u veliki šoping-centar da po navici tamo gube vrijeme. Sretnuvši Jaya (Mewes) i Silent Boba (Smith), dva sitnim nepodopštinama sklona tipa, spontano smisle plan kojim bi sabotirali ljigavi TV-show na kojem nastupa Brandi. To daje podlogu za cijeli niz gegova i situacija, a u jednoj od njih se, glumeći samog sebe, pojavljuje i Stan Lee, legenda među strip-crtačima.

Po svom zapletu ŠTAKORI IZ ŠOPING CENTRA podsjećaju na one ljigave pseudoanarhističke tinejdžerske komedije koje su obilježile prethodno desetljeće. Na sreću, Kevin Smith je mnogo manje kopirao njih koliko njihovog mnogo produhovljenijeg praoca Johna Landisa (kojemu se odužio i u odjavnoj špici). Rezultat je sjajna kombinacija vizualnog slapsticka i ubitačnih verbalnih gegova, a dodatni šarm su gotovo svakodnevni hommagei ikonama popularne kulture (RAT ZVIJEZDA, stripovi o Batmanu i Supermanu i sl.) od kojih je npr. rasprava o ljubavnom životu Clarka Kenta i Lois Lane ne baš najoriginalniji, ali zasigurno jedan od najupečatljivijih. Ukratko, riječ je o simpatičnoj neobaveznoj zabavi u kojoj može uživati obična "raja" jednako kao i najzahtjevniji filmofili. Fanovi sapunjače BEVERLY HILLS će imati dodatnog razloga da pogledaju ovaj film, ne samo zbog Brende/Shannen Doherty, nego i zbog toga što se i tom proizvodu popularne kulture odaje skromno priznanje.