RAZLIČITI ALI ISTI

SEPARATE BUT EQUAL

Nespretno prevedeni naslov filma, koji bi trebao biti "odvojeni ali jednaki", označava pravnu doktrinu koja je desetljećima davala opravdanje segregaciji crnačkog stanovništva u južnim državama SAD. Naime, američki su crnci nakon građanskog rata teoretski bili izjednačeni s bijelcima u svim ljudskim i građanskim pravima, ali se to po gledištu Vrhovnog suda iz 1896. nije kosilo s pravom južnih država da zakonima propisuju segregaciju. Jednakopravnost je postojala samo u teoriji i godine 1950. velečasni DeLaine (Hall), ravnatelj crnačke škole u Clarendonu, Južna Karolina, podiže peticiju u namjeri da materijalni status svoje institucije izjednači s onim koji imaju bjelačke škole. Za pomoć se obraća crnačkoj organizaciji NAACP, čiji vrhunski pravnik Thurgood Marshall (Poitier) dolazi na zamisao da spor iskoristi da bi sudskim putem okončao segregaciju. Usprkos zastrašivanju Ku Klux Klana i otporima svojih kompromiserskih kolega, Marshall uspijeva slučaj dogurati do Vrhovnog suda koji će naći pred najvažnijom odlukom u povijesti te institucije.

Sudski filmovi su specijalnost američke kinematografije zahvaljujući time što anglosaksonski pravni postupak daje dosta materijala za dramu. Stoga ne čudi što su police naših videoteka prepune takvih proizvoda, najčešće TV-filmova načinjenih po istinitim slučajevima. Ali, uz more trivijalija a la O.J. Simpson, našla se i sudska drama koja opisuje jedan uistinu važan događaj. Iza tog trosatnog filma stoji George Stevens Jr., holivudski producent i sin mnogo poznatijeg oca, Oscarom ovjenčanog režisera Georgea Stevensa. Oko sebe je okupio dobru ekipu glumaca, gdje prednjače veterani, od kojih je Sidney Poitier već proslavljen filmovima na temu rasnih odnosa (U VRELINI NOĆI, POGODI TKO DOLAZI NA VEČERU). Na nesreću, ostali su glumci prisiljeni odrađivati prigodničarske epizode (Lancaster) koje dosta usporavaju ritam filma. Ali, zapravo ovom se filmu ne mogu izreći neke velike zamjerke. RAZLIČITI ALI ISTI su možda rutinski, ali zanatski korektan i nadasve objektivan prikaz događaja koji bi mogli biti aktualni i na ovim prostorima.