KONAČNA ODLUKA

EXECUTIVE DECISION

Sve donedavno se za devedesete moglo slobodno govoriti kako su desetljeće trilera. Ali, izgleda da je publika previše hirovita da bi ijedan žanr mogao kroz tako dugo razdoblje držati primat u popularnosti. U posljednje dvije godine, potaknuti uspjehom BRZINE, holivudski producenti sve više prednost daju dotada pomalo zanemarenim akcijadama. Sve to ne bi bilo ni tako loše - barem je oku ugodnije da se milijuni dolara troše na specijalne efekte nego honorare razmaženih zvjezdica - da sve te akcijade nisu plod poslovično nemaštovitih scenaristi. Zapleti su manje-više isti: opaki teroristi ili ucjenjivači drže jedan izoliran prostor, ali im jedan usamljeni pojedinac pokvari koncepciju. Možda je toga bio svjestan i Joel Silver, producent filma koji je ustanovio UMRI MUŠKI - temu za sve te varijacije. Za svoj najnoviji rad - KONAČNU ODLUKU - scenaristima je dao instrukcije da nastoje barem malo odskočiti iz klišea.

Radnja započinje u Trstu gdje skupina američkih superspecijalaca, predvođena potpukovnikom Austinom Travisom (Seagal), razbuca gnijezdo čečenske mafije. Cilj - ampule s nervnim bojnim otrovom - ipak ne uspijevaju pronaći. Od Travisa je mnogo uspješniji Grant (Russell), analitičar vojne obavještajne službe, zahvaljujući čijem radu je uhvaćen vođa bliskoistočnih terorista Jaffa (Katsulas). Jaffino oslobađanje postaje ciljem akcije njegovih sljedbenika na čelu s Nagijem (Suchet) koji otimaju američki avion na putu za Washington. Grant u međuvremenu svojim šefovima otkriva da je oslobađanje terorista samo paravan za mnogo mračniju akciju - avion u svom prtljagu vozi nervni bojni otrov koji bi zbrisao cijelu istočnu obalu SAD. Kao jedina alternativa obaranju letjelice sa stotinama putnika javlja se eksperimentalni avion F117X, pomoću kojeg će Travisovi specijalci prodrijeti u avion u letu. Ekipi se uz Granta kao savjetnika, priključuje i tvorac aviona Cahill (Platt). Stjecajem okolnosti upravo će ti savjetnici biti prisiljeni da se igraju Ramba i da u kratkom vremenu ispune tri nemoguća zadatka - demontiraju nervnu bombu, posmicaju teroriste i spriječe vlastitu vladu da obori avion.

Od svih scenarističkih odluka možda je najhrabrija bila ona da Steven Seagal, neosporna ikona akcijskog filma devedesetih, po prvi put doživi celuloidni odlazak u Valhalu prije završetka odjavne špice. Time je film dobio malo na napetosti, jer iskusnijoj publici ne bi više bilo ni zanimljivo gledati Seagala kako loše momke tamani poput zečeva. Taj je posao mnogo teže pao Kurtu Russellu kao uredskom štakoru, pa je gledateljima sve moglo biti zanimljivije. Na nesreću, izgleda da Russell ovaj put svoj posao nije shvatio ozbiljno, učinivši svoj lik jednim od najdosadnijih i najlakše zaboravljivih elemenata filma. Ni ostali tu previše ne odskaču: glavni negativac je provjereni, ali predvidljivi David Suchet (POIROT), a ostali likovi služe kao ukras - pogotovo Hale Berry kao stjuardese koja bi trebala pomoći specijalcima. Ljubitelji detalja će zapaziti niz dobrih epizodista, ali i neke bizarnosti - kao suprugu milijunaša Trumpa u ulozi stjuardese, ili J.T. Walsha u ulozi pokvarenog senatora koji izgleda kao pljunuti Colin Powell (očito je da su pro-klintonovski scenaristi nastojali već tada suptilno ocrniti najozbiljnijeg protukandidata svom idolu).

Doduše, dojam bljedunjavih likova relativno dobro režirane akcijske sekvence. To, zapravo, i ne bi trebao biti problem Stuartu Bairdu, koji je zanat ispekao montirajući slične Silverove akcijade. Doduše, nije se baš istakao u tempu, tako da film na početku muči razvučenost, a ima i nekih potpuno nepotrebnih sekvenci. Završnica je ne malo, nego mnogo klišeizirana, pa bi sveukupni dojam trebao biti ispodprosječan. No, s obzirom na današnje ljetne vrućine, mnogim bi se nedostacima moglo pogledati zbog prste ne bi li se što duže ostalo u klimatiziranim dvoranama.