TELEGRAFIST

TELEGRAFISTEN

Za razliku od svojih mnogo uspješnijih susjeda - Šveđana, Danaca, Finaca - norveška je kinematografija posljednjih desetljeća nekako ostala u sjeni. Stoga uistinu čudi to što hrvatski gledatelji nakon dugo vremena jedan norveški film mogu vidjeti putem video-kazeta, a ne pomoću Filmske redakcije HRT, kao što je to bio slučaj s djelima malih kinematografija.

Kao predložak TELEGRAFISTA uzeta je pripovjetka Knuta Hamsuna (1859-1952), norveškog književnika poznatog po Nobelovoj nagradi, ali i zatvorskoj kazni koju je zaradio surađujući s nacistima. Oni koji bolje poznaju Hamsunov opus, tu suradnju objašnjavaju svjetonazorom koji je promicao u svojim, najčešće autobiografskim djelima. Njegovi su junaci bili pomalo anarhistički i mizantropski individualci, okrenuti samo sebi i zgađeni društvom i njegovim konformizmom. Takav je i Ove Rolandsen (Floberg), skromni telegrafist koji iz učmalosti provincijskog gradića pokušava izaći kao izumitelj. Iako u slobodno vrijeme, i to s dosta uspjeha, naganja sve što ima suknju, njegova je velika ljubav kći lokalnog industrijalca.

Iako je priča po promicanju hedonizma i ismijavanju patoloških oblika ljudske prirode primjerenija mediteranskom kulturnom krugu, režiser ju je je uspio prilično dobro prenijeti u sumorne pejzaže evropskog sjevera. Ipak, iza svega se krije skandinavska hladnoća i preciznost te nam ovaj film, iako bez ikakve veće mane, ne zapada baš previše za oko.