PRVI VITEZ

FIRST KNIGHT

U svojim novim projektima holivudski dinosauri sve češće daju lijepe ilustracije stare narodne izreke "Vidjela žaba da konja potkivaju, pa i ona digla nogu." U slučaju filma PRVI VITEZ konja je predstavljao Mel Gibson koji će nakupiti lijepu hrpicu Oscara za svoj povijesni spektakl HRABRO SRCE. Žabu su predstavljali genijalci iz tvrtke Columbia Pictures koji su rezonirali "Ah, oni u Paramountu snimaju povijesni spektakl na temu srednjeg vijeka, zašto i mi ne bismo napravili nešto slično?" Pošto im ništa suvislije nije palo na pamet, dohvatili su se od strane Hollywooda već izlizane priče o kralju Arthuru i Vitezovima okruglog stola.

Koristiti izlizane ideje samo po sebi nije grijeh, ali je trojka Columbijinih scenarista krenula u pomodno "osuvremenjivanje" teksta. I, kao što to obično bude - jer lakše je razarati nego uništavati - scenaristički trio fantastikus je iz priče izbacio Mordreda, Merlina i Excalibur - sve elemente fantastičnog, valjda da se uštedi na specijalnim efektima. Na početku filma vidimo Arthura (Connery) kao snažnog, ali ostarjelog vladara koji zajedno sa svojim vitezovima iz grada Camelota čuva red, mir i blagostanje u zemlji. Time nije oduševljen princ Malagant (Cross), koji se odmetne i stvori novu kraljevinu. Malagant ugrožava zemlju princeze Guinevre (Ormond), koja se zato udaje za Arthura. Na jednom turniru Arthur zapazi Lancelota (Gere), plaćenika kojeg uzima u službu, ali Lancelot će ubrzo biti rastrgnut između odanosti kralju i osjećajima prema Guinevri.

PRVI VITEZ je po mnogo čemu manje film, a više serija pogrešnih kadrovskih poteza. Za režisera je angažiran Jerry Zucker, bivši tvorac komedija (IMA LI PILOTA U AVIONU?) koji je početkom desetljeća sebe odjednom pronašao u "high concept" romantičnim ljigama (od kojih je DUH, na žalost, imala komercijalni uspjeh). Stoga ne čudi što je jedna od najfascinantnijih priča evropske kulture svedena na sapunjaču, a toga se Zucker tako grčevito držao da je akcijske scene režirao preko volje. Očito mu su scene mačevanja išle na živce, pa su glavni junaci masovno upotrebljavali male samostrijele, zaboravivši da je ta naprava u Evropu došla stoljećima nakon Arthurovog vremena.

Ni izbor glumaca nije bio ništa bolji. Richard Gere, koji je najbolji u ulogama psihopata, homoseksualaca ili moralno klimavih ljudi, i dalje je totalno bezličan kao vitez u bijelom oklopu. Sean Connery je, pak, ponovno pokazao sposobnost da samo pojača već prije stvoren dobar ili loš dojam o filmu - u ovom slučaju, sasvim sigurno ono potonje. Konačno je tu i femme fatale - Julia Ormond čiji učinak na prosječan muški libido odgovara učinku plastičnog voća na nečiji apetit. Ukratko, kada se sve zbroji i oduzme, PRVI VITEZ je smeće od filma koje će crnim slovima biti upisano u filmografije svakog tko je s tim imao posla.