PROTEUS

Skupina krijumčara heroina doživljava brodolom i prisiljena je plutajući u gumenom čamcu čekati spas. Taj spas predstavlja naizgled napuštena naftna platforma, ali će naši junaci, pri dolasku tamo vidjeti da i nije baš tako. Naime, nekome je platforma predstavljala samo krinku za biološki laboratorij. Jedan od rezultata pokusa u tom laboratoriju je neman nastala genetskim manipulacijama morskog psa. Ona je obdarena sposobnošću da preuzima oblik, ali i sjećanja i navike svojih žrtava, tako da se platforma pretvara u carstvo užasa. Dakako, nepobjedivo čudovište ima i prilično bizarnu Ahilovu petu - ovisnost o heroinu.

Reklama na ovitku kazete tvrdi kako je PROTEUS bolji i od Scottovog ALIENA i od Carpenterovog STVORA. Naravno, iskusniji će gledatelj imati razloga da bude skeptičan, pogotovo u svjetlu bezbrojnih niskobudžetnih filmova koji su u prethodnom desetljeću reciklirali formule dvojice velikih SF-majstora. No, u devedesetim godinama horor je kao žanr posustao, a s njim je svoj čar izgubila i njegova SF-inačica. Posljednji film iz tog podžanra koji bi se mogao nazvati dobrim jest STROJ ZA UBIJANJE Stephena Norringtona, ali i on zato što odaje nedvosmisleni hommage svim svojim prethodnicima.

Bobby Keen, debitantski režiser ovog filma, inače majstor specijalnih efekata, ili nije imao takve ambicije ili nije imao previše talenta. PROTEUS je imao relativno nizak budžet, ali su spec-efekti, kao što bi se i moglo očekivati, solidni. No, zato sve ostalo klizi prema klišeu - od superatraktivnih ženskih pripadnica ljudskog roda, negativca kojeg stiže pravedna kazna, poludjelih znanstvenika, a i neke od dramatičnih obrata je iskusniji gledatelj odavno mogao predvidjeti. Ni glumci se nisu baš previše pretrgli, pogotovo Craig Fairbrass u glavnoj ulozi. Dodajmo tome još neke neuvjerljivost - znanstvenik engleskog imena s istočnoevropskim naglaskom, ili samo čudovište koje sliči na objekte iz "Igara bez granica" (za one koji se toga sjećaju) - pa nam ostaje zaključiti da je PROTEUS kao film igranje na odavno potrošenu kartu.