SLOMLJENA STRIJELA

BROKEN ARROW

Očito je da živimo u vremenu koje će, između ostalih, obilježiti i John Woo. Našim distributerima, koji su sve do pojave Tarantina ignorirali hongkonšku kinematografiju, izgleda da je taj vunderkind s Dalekog Istoka prava pravcata zlatna koka. Nakon što je relativno nezapaženo u našoj distribuciji prošla TEŠKA META s Jean-Claude Van Dammeom, prazninu su ispunila dva njegova rada iz rane hongkonške faze - BOLJE SUTRA, rafinirani krimić s njegovim kult-glumcem Chow Yun Fatom, kao i daleko slabiji ramboid SUMRAK RATNIKA. U međuvremenu je Woo, zahvaljujući nesmiljenom hvaljenju Scorsesea, Tarantina i Rodrigueza, postao zanimljiv i velikim holivudskim bosovima, koji su mu se usudili povjeriti pravi pravcati megamilijunski blockbuster pod nazivom SLOMLJENA STRIJELA.

Na početku vidimo dvoje glavnih junaka - majora Deakinsa (Travolta) i kapetana Halea (Slater) iz američkog ratnog zrakoplovstva - kako vode uzbudljivi sparing-meč. Deakins uspije potući Halea, ali to nije ni bitno; njih su dvojica dugogodišnji kolege i prijatelji. Jedne noći im je povjerena rutinska misija - let sa supertajnim nevidljivim bombarderom B-3. Tokom leta Deakins odjednom pokušava ubiti Halea koji u gužvi bude katapultiran iz aviona. Avion se ruši, a spasilački tim otkriva groznu istinu - nuklearne glave na avionu su nestale. Hale je jedini svjestan kako je nesretni slučaj samo dio plana za nuklearnu ucjenu, ali mu u bespućima pustinjskog nacionalnog parka pomoć može pružiti jedino simpatična čuvarka Terry (Mathis). Stjecajem okolnosti će njih dvoje biti prisiljeni da pokušaju zaustaviti Deakinsa koji je do u detalje isplanirao svoj pakleni naum.

Koji su bili motivi holivudskih producenata da se John Woo angažira kao režiser SLOMLJENE STRIJELE, nije mi poznato, ali ako se htjelo snimiti vrhunski akcijski film, mogla su se angažirati mnogo manje razvikana imena. Izgleda da su glavešine, površne kakve već jesu, potpuno ignorirale to da Woo nije samo režiser akcijskih scena, nego i to da su njegova remek-djela nastala u spoju briljantne akcije i režiserovog pesimističko-sentimentalnog svjetonazora. Da bi Woo u potpunosti mogao doći do izražaja, neophodno je bilo da ima dobar scenarij. U slučaju Grahama Yosta, čiji je rad na razvikanoj BRZINI najzaslužniji za to da je taj hit iz 1994. brzo potonuo u zaborav, to sasvim sigurno nije bio slučaj. On je akcijski film shvatio kao štancanje što spektakularnijih scena i zato je SLOMLJENA STRIJELA, kao i njegov prethodni uradak, djelo koje se lako gleda, ali još lakše zaboravlja. Da je kojim slučajem Yost malo više proradio na priči i pogotovo na likovima, Woo bi imao više vremena da od njih stvori prave junake i ne bi mu se mogle dogoditi mnoge neuvjerljivosti i nelogičnosti u zapletu.

Što se glumaca tiče, casting nije loš - dapače, izvrstan je, ali i ovdje je, kao u slučaju Woova režiserskog talenta, dojam isti onaj koji bi izazvao "Rolls-Royceov" motor u karoseriji "peglice". Fantastični John Travolta briljira u za njega rijetkoj ulozi karizmatskog negativca, iako su mnogi primjetili da je manje morao praviti nekontrolirane pokrete vilicom. Slater, koji je za ovaj film morao odlaziti u teretanu i vršiti naporan kondicioni trening, poslovično je dobar u mnogo inferiornoj ulozi pozitivca. Ali, pravi je pogodak simpatična Samantha Mathis kao Slaterova nevoljka pomoćnica. Iako su mnogi kritičari zlobno primjetili kako je čuvarica Terry u priču ušla kako bi se ponovio efekt Sandre Bullock iz BRZINE, jasno je da se ona savršeno slaže sa Slaterom (što, uostalom ne iznenađuje, s obzirom na to da su njih dvoje izvrsno surađivali u Moyleovom BUNTOVNIKU S RADIO-VALOVA. Ali, dakako, i tu je svoj danak odnio Yostov prezir prema ljudskim bićima u akcijskom filmu.

Ukratko, SLOMLJENA STRIJELA nije loš film, ali uistinu nije dostojan talenta ljudi koji su u njega uložili svoje karijere.