PRIVEDITE OSUMNJIČENE

THE USUAL SUSPECTS

Pažljivijim, a pogotovo onim zlobnijim, promatračima prilika u Hollywoodu ne može promaći dojam kako se tvornica snova polako i sigurno upućuje stazom kojom su nekada davno krenuli dinosauri. Tako se snimaju sve skuplja i skuplja ostvarenja egzotičnih zapleta i šuplje priče, a razmažene i umišljene zvjezdice dobijaju milijunske honorare za megamilijunske podbačaje. I kao što to obično biva, sumrak divova najbolje koriste manja, ali prilagodljivija stvorenja - posljednjih nekoliko godina tako bilježimo procvat američke nezavisne scene. Zahvaljujući Tarantinovom geniju koji se jednako efikasno uspio uhljebiti kod snobovske kritike kao i kod cinične publike devedesetih, ostvarenja snimljena van Hollywooda za male novce vise nisu osuđena na tavorenje kod malobrojnog kruga upućenih štvovatelja. Naprotiv, "indie" film postaje sve vise "in", tako da puni kino-blagajne i daje sve veci postotak sansi za "Oscare". Tako je i s filmom PRIVEDITE OSUMNJIČENE, krimićem snimljenih za nekada nezamislivu "siću" od četvrt milijuna dolara koji uspijeva pohvatati čak dva "Oscara".

Radnja započinje u kalifornijskoj luci San Pedro gdje je jedne noci, navodno zbog 91 milijuna dolara vrijedne droge, masakrirano 27 ljudi na jednom brodu. Jack Kujan (Palminteri), specijalni agent američke carine dolazi kako bi ispitao jedina dva preživjela - ispečenog mađarskog gangstera na carini i Verbala Kinta (Spacey), bogalja i sitnog prevaranta uhvaćenog zbog posjedovanja oružja. Verbal mu započinje priču o tome kako je sve započelo prije šest tjedana kada je netko opljačkao kamion pun oružja u New Yorku. Policija radi eventualne identifikacije dovodi petoricu okorjelih kriminalaca. Dok čekaju u ćeliji, neki od njih započinju priču o tome kako bi se udružili radi posla stoljeća. Najiskusniji od njih je Keaton (Byrne), bivši policajac koji nastoji živjeti pošteno, ali na kraju ipak pristane uzeti učešća u cijelom pothvatu. No, taj je pothvat samo početak priče pune nasilja i iznenadnih obrata iza koje konce vodi misteriozni, nevidljivi i demonski gangster Keyser Soze.

Veoma se rijetko dogadja da kultnim filmom postane film koji je i sam inspiriran drugim kultnim ostvarenjem. Tako je ovaj film svojevrsni hommage CASABLANCI (naslov je izveden iz jedne od fraza koje izgovara lik Curtizovog klasika, a i neka imena su odatle posuđena). Doduše, to je manje-više sve što ovaj film povezuje s najpoznatijom melodramom svih vremena. PRIVEDITE OSUMNJIČENE mnogo više duguju Tarantinu, pogotovo njegovom debitantskom ostvarenju PSI IZ REZERVOARA. I ovdje, kao i tamo, imamo neortodoksnu vremensku strukturu i kao junake skupinu kriminalaca sa specifičnim, ali snažnim moralnim kodeksom. Ali, prava je vrijednost filma to što njegov "Oscarom" nagrađeni scenarist McQuarrie uspijeva u onome što tvorcima suvremenih trilera nikako ne polazi za rukom - da stvore pravu napetost i u priču ubace uistinu neočekivane obrate. To se najviše ima zahvaliti više nego izvrsnim glumcima, koji uvjerljivo predočavaju kako stvari ne moraju biti onakve kakvima izgledaju na prvi pogled. To važi za fantastičnog Kevina Spaceya (SEDAM) u ulozi slabašnog ali simpatičnog negativca za koju je dobio "Oscara", ali i za ostale - Palminterija u suprotnoj ulozi antipatičnog istražitelja, Byrnea kao sumnjama razdiranog gangstera, priglupog Stephena Baldwina, nasilnog Kevina Pollaka i ultrahladnokrvnog Petea Postlethwaitea (U IME OCA). Na žalost, ovome je filmu nešto nedostajalo da bi postao klasik - dijalozi su malo previše rutinski, pogotovo kada se sjetimo Tarantina. Ali, ovakvih filmova kao PRIVEDITE OSUMNJIČENE treba sve više, pa se stoga i tom nedostatku ne mora toliko prigovarati.

• ocjena: vrlo dobar