POD OPSADOM 2

UNDER SIEGE 2: DARK TERRITORY

Bojim se, a i nadolazeći Hyams/Van Dammeov SUDDEN DEATH o tome svjedoči, da ću sve veći broj recenzija vezanih uz akcijske filmove morati započinjati ovom ili sličnim rečenicama: U početku bijaše UMRI MUŠKI. Naime, to je McTiernanovo remek-djelo iz sada već daleke 1988. izazvalo i još izaziva bezbrojni niz u pravilu slabijih imitacija po prepoznatljivoj formuli. Neki izolirani prostor (neboder, avion, brod, aerodrom) postaje metom skupine superizvježbanih i superopremljenih negativaca s paklenim planovima, ali se uvijek tu nađe usamljeni pozitivac, najčešće luzer, koji ih uspije rasturiti kao beba zvečku. Od svih je tih imitacija možda najuspjeliji Davisov POD OPSADOM (1992) koji je nakon tri godine uspio doživjeti i nastavak.

Kao što se gledatelji prvog nastavka sjećaju, glavni junak Casey Ryback (Seagal) je kuhar koji se tim poslom bavi nakon prekinute karijere mornaričkog specijalca. Na početku drugog nastavka mora svoju nećaku Sarah (Heigl) otpratiti na očev grob. No, putovanje im prekida skupina opasnih plaćenika na čelu s Pennom (McGill) koji zauzmu vlak. No, cilj im nije ucjena nego kontrola nad "meteorološkim" satelitom koji u sebi krije opasno oružje. Tvorac oružja po imenu Dane (Bogosian) organizirao je cijeli prepad s jednim ciljem - za masnu svotu novca će bliskoistočnim klijentima napraviti uslugu stoljeća uništavajući Washington i Istočnu obalu. Izgleda da teroristima ništa ne stoji na putu osim, dakako, skromnog i tihog Caseya Rybacka.

Jedan od, možda, najbitnijih razloga zašto je POD OPSADOM uspjela da se izdigne iznad žalosnog prosjeka netalentiranih holivudskih imitatora jest u tumaču glavne uloge. Casey Ryback je kao lik sam po sebi mnogo drveniji od McTiernanovog policajca Johna McLanea, ali ga upečatljivim čini originalna interpretacija Stevena Seagala. Seagal kao autorska ličnost - osim što glumi, okušava se kao scenarist, skladatelj i, na žalost (OPASNA ZEMLJA) režiser - od ostalih filmskih tabatora razlikuje po tome što u svakom filmu nastoji gurati svoj specifični svjetonazor. A taj svjetonazor, koji nalaže prezir prema državi i institucijama, i nasuprot tome slavi malog i skromnog individualca, dušu je dao za filmove tipa UMRI MUŠKI i POD OPSADOM. Seagal u glavnoj ulozi, revolucionarni kompjuterski spec-efekti i sigurna ruka novozelandskog zanatlije Geoffa Murphyja (FREEJACK) u režiji akcijskih prizora - sve nam to omogućava da zanemarimo pokoju logičku rupu ili neuvjerljivost u zapletu i tako nesmetano uživamo u korektnoj akcijskoj zabavi. A to je, na kraju krajeva, i najvažnije.