VELIKA ZVJERKA

KINGFISH: A STORY OF HUEY P. LONG

Za razliku od Olivera Stonea koji, nastojeći ispraviti krive Drine američke povijesti, obično napravi kvaziavangardni i samo njemu razumljivi mućak, Ted Turner je krenuo mnogo konvencionalnijim putem i taj zadatak povjerio televizijskim profesionalcima. Rezultat je cijeli niz ostvarenja koja vjerojatno nisu imala ambiciju biti remek-djela, ali se nisu ni spuštala ispod granice podnošljivosti. Mnoga od njih mogu poslužiti i kao alternativni udžbenik američke povijesti, odnosno rasvijetliti mnoge detalje koji se spominju u nekim drugim ostvarenjima.

To važi i za ovaj film, koji govori o životu čovjeka koji je do pojave Nixona važio za najkontroverzniju figuru američke politike. Hueya P. Longa (Goodman) na početku vidimo kako 1919. godine, koristeći svoj talent u pridobijanju malog čovjeka, uspijeva dobiti izbore za komesara željeznice u državi Louisiana. To je početak blistave karijere koja će sedam godina kasnije biti okrunjena mjestom guvernera. Long na tom položaju sprovodi opsežne socijalne reforme, stječući mnogobrojne neprijatelje u establishmentu, ali istovremeno šuruje s mafijom i koristi nasilje i teror ne bi li ostao na vlasti. Tridesetih godina dolazi do velike krize i osiromašenim masama Amerike postaju privlačne Longove ideje, koje dosta nalikuju onima iz totalitarnih režima tadapnje Evrope. No, na putu do Bijele kuće će ga 1935. dočekati metak atentatora.

VELIKA ZVJERKA pati od bolesti mnogih TV-filmova koje njihovi tvorci na silu nastoje ugurati u standardni 90-minutni format. No, za razliku od mnogih sličnih ostvarenja, kojima su nametnuti bespotrebni sadržaji koji se bave prozaičnim obiteljskim životom junaka, VELIKA ZVJERKA pati od nedostatka sadržaja. Život i djelo Hueya Longa, koji su inspirirali književnike, dramatičare i filmaše još od četrdesetih (SVI KRALJEVI LJUDI) jesu tako kompleksni da je za ambicije tvoraca mnogo bolje rješenje mogla biti mini-serija ili ograničavanje radnje na sam atentat. Ovako se dobija osjećaj da filmu mnogo nedostaje - nisu najbolje objašnjene ni Longove ideje niti su dovoljno prikazane godine njegove vladavine ili uspona do guvernerskog mjesta. A nasuprot tome, dobili smo detaljan prikaz Longovog intimnog života koji nema nikakve naročite veze s temom filma. No, svim tim nedostacima usprkos, ovo je ipak gledljivo ostvarenje, prije svega zbog odličnog Johna Goodmana u glavnoj ulozi.

• ocjena: podnošljiv