KLIZAČI U NEPOVRAT

SLIDERS

Quinn Mallory (O'Connell) je mladi ali nadareni student fizike koji u podrumu svoje kuće u San Franciscu vrši pokuse s anti-gravitacijom. Jednog dana mu se slučajno otvori prolaz u jednu paralelnu dimenziju. Nakon što upozna svoje "paralelno" ja, on s ushićenjem svoje otkriće nastoji prenijeti prijateljici Wade (Lloyd) i profesoru Arturu (Davies). No, kada svoje postignuće nastoji praktično demonstrirati mnoge stvari krenu krivim putem - osim učesnika, u ledeni pakao alternativnog San Francisca će zalutati i Rembrandt "Crying Man" Brown (Derricks), propala soul-zvijezda iz 70-tih. Pravi problemi nastaju kada se pokušavaju vratiti - u gradskom parku ih umjesto Lincolnove čeka Lenjinova statua, pa su naši junaci prisiljeni pokušati pronaći put kući iz svijeta u kojem je hladni rat završio nešto drukčijim ishodom.

Za sve one koji vole spekulativnu komponentu žanra znanstvene fantastike, možda je najprivlačniji motiv alternativnih povijesti i njima pripadajućih paralelnih univerzuma. No, kako stvari stoje, taj motiv se prilično rijetko koristi u SF-književnosti, vjerojatno zato što većina pisaca dolazi iz miljea tehničkih a ne društvenih znanosti. Stoga ne iznenađuje što su filmske obrade tog motiva još rjeđe (iz još važnijih razloga - dočaravanje svakog od tih alternativnih univerzuma zahtijeva mnogo mašte i još više budžeta). Najspektakularniji takav primjer bio je bledunjavi televizijski film FATHERLAND, ekranizacija bestselera Roberta Harrisa o svijetu u kojem su nacisti pobijedili.

Izgleda da neuspjeh tog ambicioznog projekta nije spriječio agilnog Johna Landisa da se kao producent upusti u rizični pothvat cijele jedne TV-serije s motivom paralelnih univerzuma. KLIZAČI U NEPOVRAT predstavljaju pilot za tu seriju, i kao takav boluju manje-više od svih nedostatataka takve vrste filmova od kojih je najočitiji neuobličenost jasne priče (što ne iznenađuje, jer se pretpostavlja da će sve scenarističke praznine biti ispunjene u slijedećim nastavcima). No, scenarij i pored tih mana ima dosta svijetlih trenutaka, od kojih su svakako najbolje komične situacije koje nastaju prilikom sudara svjetova. Možda je stoga bilo i suvišno uvlačenje Rembrandta kao "comic reliefa" serije, ali njegov lik ipak ne smeta previše odvijanju radnje. Cjepidlake će možda zasmetati po n-ti put iskorišteni kliše pokreta otpora u totalitarnom okružju pokorene Amerike, ali ipak treba uzeti u obzir da je ova serija napravljena prije svega za američku, i to onu maloljetnu publiku, koja bi teško provarila išta osim barem nekakve vizije happy enda. No, bez obzira na sve ove nedostatke, KLIZAČE U NEPOVRAT valja pozdraviti kao jedno rijetko putovanje stazama kojima se rijetko hoda.