BOLJE SUTRA

A BETTER TOMORROW

Jedan od najžalosnijih paradoksa u povijesti sedme umjetnosti jest to da je hongkonška kinematografija, koja je dugo vremena bilo predmetom prezira svakog ozbiljnijeg kritičara, tek sada dobila priznanje. No, to priznanje sada izgleda poput pomilovanja za osuđenika na samrti, jer će za godinu dana Hong Kong postati dijelom matice zemlje. To će vjerojatno značiti kraj kinematografije koja se po količini snimljenih proizvoda mogla mjeriti s divovima kao što su SAD i Indija. No, tek je posljednjih par godina i najsnobovskijim kritičarima otvorilo oči da kvantitet s vremenom proizvodi kvalitet te da i Hong Kong ima svoje kandidate za filmski Panteon.

Jedno od imena jest svakako i John Woo, glumac, scenarist i režiser čijih je posljednjih nekoliko filmova doživjelo kult-status, prvo u domovini a potom u ostatku svijeta. Za ovo posljednje najzaslužniji je Quentin Tarantino, veliki guru novog Hollywooda koji je u svojim djelima nedvosmisleno naznačio hongkonške filmaše, a prije svega Wooa, kao svoje uzore i učitelje. Woo je tu slavu uspio inkasirati, pa je u posljednje dvije godine zabilježio već dva hvaljena američka projekta (TEŠKA META, BROKEN ARROW).

U međuvremenu, dok ovaj posljednji film, a i KILLER iz 1989. (koji mnogi drže jednim od deset najboljih filmova ikada snimljenih) ne stignu u naša kina i video-police, možemo pogledati BOLJE SUTRA, kojeg distributeri ne bez razloga nazivaju "film koji je počeo sve". To, naravno, ne znači da Woo nije prije 1987. snimao - ali sve dotada se njegov opus sastojao od bezličnih komedija koje je sa zadovoljstvom zaboravila kritika i publika. Ali, BOLJE SUTRA je bilo veliko iznenađenje koje je otvorilo zanimanje zapadne kritike za neobičnog Kineza velikih ambicija.

Glavni junak filma je Ho (Lung), gangster koji zajedno sa svojim vjernim prijateljem Markom (Fat) tako uspješno vodi operaciju krivotvorenja novca da njegov mlađi brat Kit (Cheung), kadet policijske akademije, nema pojma s čim mu se brat bavi. No, ništa ne traje vječno i kada jedan poslovni susret završi oružanim obračunom, Ho završava u zatvoru, Mark biva obogaljen, a Kitu bratova reputacija postaje smetnjom u karijeri. Pri izlasku iz zatvora, Ho pokušava započeti s poštenim životom, ali će ubrzo biti prisiljen birati između odanosti bratu i odanosti prijatelju u nevolji.

Jedan od razloga zbog čega je Woo postigao toliki uspjeh s ovim djelom leži u činjenici što je po prvi put žanrovske obrasce umjesto iz Hollywooda posudio iz evropske filmske baštine, konkretno iz francuskog gangsterskog filma pedesetih i šezdesetih. Tako je Chow Yun Fat kao karizmatski gangster svoju ulogu (kojom će doživjeti kult-status) modelirao po uzoru na Alaina Delona u djelima Melvillea i Jose Giovannija. Nije se stalo samo na tome, nego su i Woovi gangsteri obučeni u duge kapute (što je kasnih 80-tim izazvalo za suptropske krajeve pomalo čudnu modu kod hongkonške mladeži) nalik na Delona i druge Melvilleove junake. No, prava revolucija se dogodila u tome što je veliki naglasak dan na samu priču, žanrovski čistu i dosljednu, u kojoj se obrađuje motiv odanosti. Ta priča je osnov filma, a ne slabašni okvir za hrpu spektakularnih scena kao u većini ispraznih akcijada. Naravno, ni ovog posljednjeg ne nedostaje - što i jest razlog zbog kojeg holivudski producenti obožavaju Wooa - ali će svim gledateljima mnogo dulje u sjećanju ostati izvrsna gluma Chow Yun Fata. Na žalost, glazba nije baš najbolje odabrana, i cijelom filmu daje nepotrebni osjećaj jeftinoće, ali ipak ne treba biti previše strog - ipak je to film koji je počeo sve.

• ocjena: vrlo dobar