MALA ODESA

LITTLE ODESSA

Nakon sto se u posljednje vrijeme pokazalo kako su ultraskupi filmovi A-produkcije ipak rizican pothvat, velike holivudske kuce su krenule stopama svojih prethodnika iz zlatnog Hollywooda i pocele osnivati B-pogone. To su najcesce manje tvrtke specijalizirane za uvoz ne-americkih ili pravljenje domacih "umjetnickih" filmova. Najuspjesnija je od njih svakako bila Disneyeva tvrtka Miramax, koja se moze podiciti PULP FICTIONOM. U sjeni kanskog uspjeha tog djela, njoj slicna tvrtka New Line Cinema, iza koje stoji mocni Turnerov medijski imperij, lansirala je na venecijanski festival svoj film MALA ODESA koji je takodjer dozivio panegirike od strane kritike i pokupio dosta nagrada. Iza njega stoji James Gray, koji prije toga nije bio previse poznat osim u krugovima poklonika nezavisne produkcije.

MALA ODESA se dogadja u Brighton Beachu, sumornoj cetvrti Brooklyna cije je stanovnistvo pretezno ruskog i zidovskog porijekla. Joshua Shapira (Roth) je hladnokrvni profesionalni ubojica koji se po zadatku vraca u svoju rodnu cetvrt. To sto ga je lokalni sef ruske mafije (Guilfoyle) osudio na smrt previse ga ne zabrinjava. Ali, pravi problem jest to sto ne moze izbjeci suocenje sa svojom obitelji - tiranskim ocem koji ga se odrekao (Schell), majkom na samrti koja mu je voljna oprostiti (Redgrave), djevojkom koja ga voli (Kelly) i mladjim bratom koji ga obozava (Furlong). I ma koliko se trudio iz sebe odstraniti svaki tracak ljudskosti i profesionalno obaviti zadatak, sudbina mu je namijenila da plati jezivu cijenu za svoje grijehe.

Mozda upravo na primjeru MALE ODESE mozemo vidjeti u cemu se nezavisna produkcija razlikuje od visokobudzetske. Da je u pitanju bio neki veliki studio, oni bi od toga napravili "high concept" policijsku akcijadu u kojoj bi glavna atrakcija bio motiv ruske mafije. No, Gray je krenuo drugim putem: glavni je junak profesionalni ubojica, u filmu se uopce ne pojavljuje policija, a zapravo i nema nekih velikih atrakcija. Umjesto toga glavna je atrakcija brutalno seciranje medjusobnih odnosa u jednoj propaloj obitelji. Tome su svakako najveci doprinos dali vrhunski glumci - od veterana kao sto su Maximilian Schell (nama najpoznatiji po ulozi Petra Velikog u istoimenoj mini-seriji) i Vanessa Redgrave, do mladih nada kao sto su Moira Kelly (zamjena za Laru Flynn Boyle u filmskoj verziji TWIN PEAKSA) i Edward Furlong (TERMINATOR 2). No, najveca je zvijezda bez svake sumnje Tim Roth, engleski glumac koji se nakon nastupa u kultnim Tarantinovim filmovima definitivno dokazao kao velika holivudska zvijezda. U ovom filmu je demonstrirao kako savrseno vlada minimalistickim stilom glume i da nisu potrebni jeftini trikovi kako bi se docarao jedan slozeni lik.

Uz glumce, valja pohvaliti i Graya sto je svemu tome pridodao pomalo otrcano-realisticku, a istovremeno i nadrealnu atmosferu svoje vizije New Yorka u kojem nema nebodera, na ulicama se govori ruski i kojoj samo fale breze da se gledatelj osjeti poput junaka Pasternakovih romana. Atmosferi je dosta pripomogla i dosta suzdrzana i disciplirana Grayeva rezija, u cemu se on bitno razlikuje od videospotovskih pomodara koji danas haraju suvremenim Hollywoodom.

Ukratko, MALA ODESA je film bez jeftinih atrakcija, ali koji je napravljen tako kvalitetno da zasluzuje najtoplije preporuke.

• ocjena: izvrstan