IZNAD OBRUČA

ABOVE THE RIM

"Nije lako biti crnac u Americi" je rečenica koju izgovara jedan od likova u filmu OPASNOST PO DRUŠTVO, dobitnika MTV-jeve nagrade za film godine 1993. Osim dotičnog ostvarenja, u posljednjih nekoliko godina je izronila gomila filmova koja su opisivala nimalo vedru životnu perspektivu mladih crnaca u getima američkih gradova. Za tu skupinu se već stvorio zajednički naziv - "black pack", a već su doživjeli da ih parodiraju u filmu DON'T BE A MENACE. Film IZNAD OBRUČA Jeffa Polacka ne nastoji previše izaći iz te sheme, uz jednu bitnu razliku - film je malo vedriji, jer opisuje jednu od rijetkih prilika za mlade crnce da izađu iz geta - košarku.

Junak filma je Kyle (Martin), srednjoškolac koji poput većine njegovih vršnjaka sanja o izlasku iz geta. S jedne strane bi to predstavljala spasonosna stipendija za elitni koledž u Georgetownu, koja se nudi najdarovitijim mladim košarkašima. Drugu, mnogo izgledniju stazu za izlazak iz siromaštva i kaljuže predstavlja Birdie (Shakur), njegov prijatelj koji je dilajući drogu postao glavna "faca" u kvartu. I dok se Kyle nećka kojem bi se carstvu priklonio, u njegov život ulazi Shep (Leon), šutljivi i povučeni čuvar za koga se naknadno ispostavi da je nekada bio velika košarkaška nada.

Jedan od tragikomičnih paradoksa ovog filma jest činjenica da u usporedbi s nekim drugim ostvarenjima i nije toliko mračan, ali da se život gorko našalio s nekim od njegovih protagonista. Tako je Tupac Shakur, rap-zvijezda, nedugo nakon snimanja na nekih četvrt stoljeća obustavio svoju glumačku karijeru zbog sudjelovanja u ubojstvu. No, bez obzira na to, IZNAD OBRUČA je rad koji izbjegava jeftini senzacionalizam i još jeftiniju patetiku. Glavni likovi pate jednako kao i ostali u "black pack" ostvarenjima, ali scenaristi su ipak sačuvali njihovo dostojanstvo tako da nema uobičajenih izljeva društvene patologije. Jeff Pollack se čak usuđuje s nostalgijom prisjećati ranih sedamdesetih kao i cijelog podžanra "blaxploitationa" koji je predstavljao preteču "black packa", za razliku od kolega koji ga drže komercijalnom izdajom ideala šezdesetih. Na kraju, ne može se izbjeći dojam da, usprkos pojedinih, iz komercijalnih razloga ubačenih elemenata zapleta, film od prosjeka "black pack" produkcije odskače i svojim optimizmom.

Ukratko, vješto napravljen film koji možda nije za antologije, ali kojeg se svakako može preporučiti.