PROROČANSTVO

THE PROPHECY

Otkako se u žanru horora koriste religijski elementi, stvoreni su kanoni čije je kršenje bilo gotovo nezamislivo. Naime, većina je tih horora bila stvorena za zapadnu publiku, dakle za osobe s već formiranim judeokršćanskim uvjerenjima. I tamo nije bilo mjesta za bilo kakve dileme oko toga tko je od protagonista dobar, a tko loš. Onda je završio hladni rat, pa došao pokret "politically correct", te se mnogi od kanona o lošim momcima i carstvima zla počeli rušiti, ali se u religijske tabue nije smjelo dirnuti. A sada je u filmu PROROČANSTVO Gregoryja Widena ubačeno sjeme moralnog relativizma čak i u to dosada djevičansko područje.

Glavni je junak policajac i nesuđeni svećenik Thomas (Koteas) kojemu je dodijeljen bizarni slučaj ubojstva. Istražujući ga, otkriva strašnu istinu: anđeli na čelu s Gabrijelom (Walken) su nezadovoljni time što je ljudski rod u Božjoj milosti te su započeli rat na nebu koji traje tisućama godina. Pobjedu Gabrijelovoj strani bi donijela mračna duša vrhunskog ratnika. No, nju je ukrao čovjekoljubivi anđeo Simon (Stoltz) i predao na čuvanje maloj Indijanki. Thomasa put dovodi u indijanski rezervat gdje zajedno s učiteljicom (Madsen), nastoji spasiti djevojčicu od upornog anđela smrti. No, nemaju šanse sve dok im pomoć ne stigne od nitkog drugog do Lucifera (Mortensen).

Ovako je intrigantna ideja vjerojatno zvučala prevelikim izvorom kontroverzi za producente iz velikih tvrtki, pa se Widen morao zadovoljiti s drugoligaškom tvrtkom Overseas kao i drugoligaškim castingom. To, naravno, ne znači da je PROROČANSTVO loš film - naprotiv, tvrtka Overseas je zaslužna za neke od kritike prilično hvaljene proizvode žanrovske komercijale (AMERICAN YAKUZA). Isto tako je i sjajan Walken u složenoj ulozi zlog anđela, kao i izvrsni epizodist Mortensen, koji ne krije da mu je uzor istovjetna uloga de Nira u ANĐEOSKOM SRCU. No, problemi nastaju kada se ta ideja i s njom povezani videospotovski prizori moraju iskoristiti da od svega naprave ljudsku priču. Tu se Widen poprilično spetljao. Mada scenarij sugerira heretičku ideju kako su ljudi ipak moralno superiorniji ili barem jednako vrijedni kao i anđeli, u filmu su kao likovi prilično nezanimljiv, a Koteas i Virginia Madsen u glavnim ljudskim ulogama su prilično podbacili. Uz par zbilja nepotrebnih kadrova to je bilo dovoljno da se izgube sve šanse da bi od PROROČANSTVA mogao nastati izuzetan film. No, s obzirom da je Widen debitant, da se hrabro suočio s tabu-temom, kao i zbog toga da je barem uspio dočarati specifičnu nadrealnu atmosferu, moramo mu odati zasluženo priznanje.