NESTAJANJE

THE VANISHING

Mada je prilikom jednog od predstavljanja ovog filma na TV-ekranima bilo spomenuto kako je riječ o remakeu Hitchcockovog crno-bijelog klasika DAMA KOJA NESTAJE iz 1938, to je samo djelomično točno. Uistinu riječ jest o remakeu, ali remakeu SPOORLOOSA, francusko-nizozemskog filma iz 1988. kojeg je režirao George Sluizer. Taj se predložak očigledno prilično dopao producentima holivudske tvrtke 20th Century Fox, da su ga, kao i kod mnogih sličnih francuskih produkcija, htjeli napraviti u američkoj verziji. Samom je Sluizeru pripala rijetka čast da jedan te isti film snimi dva puta.

Radnja se odvija na američkom Sjeverozapadu gdje se Jeff (Sutherland) i Diane (Bullock), mladi zaljubljeni par nakon manje svađe zaustave na benzinskoj stanici. Nakon što se pomire, Diane odlazi na WC, ali je nema satima i zabrinuti Jeff mora policiji prijaviti njen nestanak. Nakon što ga izmore trogodišnji bezuspješni pokušaji da je pronađe, Jeff je spreman odustati od potrage i utjehu pronaći u naručju Rite (Travis), svoje nove djevojke. Tada mu iznenada poruku pošalje Barney (Bridges), mračni tip koji tvrdi da zna što se dogodilo s Diane. Mučen opsesivnim nastojanjem da razriješi enigmu svog života, Jeff pristaje na susret s njim, ali će ispostaviti da je istina mnogo strašnija nego što je to itko pretpostavljao.

Iako se mnogima već štuca kad netko spomene riječ "triler", ipak valja reći kako je NESTAJANJE ostvarenje tog žanra koje ipak po mnogo čemu odskače od suvremenog prosjeka. Prvo, od produkcijskih klišea se udaljuje izuzetno mračnim i pesimističkim tonovima. Dalje, Sluizer se čvrsto drži hitchcockovskog kanona "što jači negativac - to bolji film" tako da je Barney jedan od ne samo najsposobnijih, nego i najsimpatičnijih zlikovaca koje smo imali prilike vidjeti u posljednje vrijeme na filmskoj vrpci. Monstruoznost lika, kojeg je izvrsno dočarao Jeff Bridges, dodatno potcrtava to što je riječ o tipu koji uistinu teško da, osim u jednom gotovo neprimjetnom segmentu svog života, izlazi iz prosjeka. Osim toga, poštovanje hitchcockovskih pravila trilera se vidi i po tome što dobar dio radnje gledamo iz perspektive samog negativca.

Naravno, sve to ne znači da je NESTAJANJE savršeni film. Prje svega, unatoč svoje gotovo dvosatne dužine, doima se pomalo zbrzan, a i neki motivi (ljubomora koju Rita osjeća prema nestaloj suparnici) nisu dovoljno razrađeni. Fanatični ljubitelji Sandre Bullock će vjerojatno biti zgroženi činjenicom da im je objekt obožavanja tako brzo nestao iz radnje. No, usprkos tih sitnijih nedostataka NESTAJANJE jest triler koga se isplati pogledati, makar zato da razbije monotoniju.