ISPOD POVRŠINE

THE UNDERNEATH

Nedavno je na televiziji bio prikazan film SEKS, LAŽI I VIDEOVRPCE za kojeg je 1989. godine njegov režiser Steven Soderbergh dobio Zlatnu palmu u Cannesu i tako nakon dugo američkoj kinematografiji donio to priznanje. Iako su mnogi postavljali pitanja zbog čega je taj film postao uspješan i kod publike i kod kritike, uspio je lansirati karijere svih dotada slabo poznatih glumaca, kao što su Andie MacDowall, James Spader, Laura San Giacomo i Peter Gallagher. No, što se samog režisera Soderbergha tiče, on je manje-više pao u zaborav i živio od lovorika. Tako i njegov najnoviji film, ISPOD POVRŠINE, nije podigao mnogo prašine o čemu svjedoči ne baš pohvalna hrvatska video-premijera prije ikakve kino-distribucije.

Glavni je junak filma Michael Chambers (Gallagher), koji je zbog kockarskih dugova bio napustio rodni Austin. Kada mu se majka uda za postarijeg vozača u tvrtki za prijevoz novca (Dooley), on koristi priliku da se vrati i pomoću svekra dobije posao. Ali, strast mu ne da mira i on se ponovno spetlja s Rachel (Elliott), prekrasnom djevojkom koju je bio ostavio. No, ona je sada supruga Tommyja Dundeeja (Fichtner), vlasnika noćnog kluba i lokalnog gangstera. Da bi se nekako izvukao iz te nevolje, svom suparniku predlaže da zajednički organiziraju pljačku.

Oni koji očekuju nekakav superuzbudljivi triler o pljački bit će više nego razočarani. Istina je da je riječ o remakeu UNAKRSNE IGRE, sjajnog film noirea Roberta Siodmaka iz 1949, u kojem je naslovnu ulogu igrao Burt Lancaster. No, Soderbergh je možda malo pretjerao u nastojanju da modernizira predložak. Njegov je scenarij (naknadno se na špici potpisao kao Sam Lowry) predvidio da se stalno mijenja vrijeme radnje, očito po uzoru na Tarantina, ali za razliku od svog kolege, nije uspio od tih inserata napraviti smislenu cjelinu. Naprotiv, ako mijenjanje vremena radnje ne iritira gledatelje, sasvim ih sigurno ostavlja zbunjenim. Zbog svega je toga film prilično spor i bez ikakvih atrakcija (osim nešto živog rock'n'rolla u Dundeejevom klubu), a jedino što vrijedi su izvrsne uloge, od kojih posebno treba istaći Adama Tresea u ulozi Michaelovog iskompleksiranog brata-policajca kao i Alison Elliott u ulozi Rachel. Film postaje suvisao tek na kraju, ali rasplet je pomalo elizabetanski krvav i isforsiran, a završni kadar izgleda kao insert iz nekog jeftinog B-horora. No, bez obzira na sve, ISPOD POVRŠINE zbog dobro dočarane atmosfere i upečatljive glazbe valja pogledati ako pri ruci nije ništa spektakularnije.