OTKAČENI SVIJET

COOL WORLD

Kada netko izgovori riječ "crtić" najčešća su mu asocijacija nevjerojatno skupi, ali i nevjerojatno komercijalni proizvodi tvrtke Disney ili gomila jeftinog transformatorsko-samurajskog smeća koje se neumorno štanca u crtačkim sweat-shopovima Južne Koreje. Ali, kao i svuda, i u svijetu crtića postoje osobe koje su priznate kao umjetnici upravo zbog nepristajanja na konvencije. Jedan od njih je svakako i Ralph Bakshi, američki režiser specijaliziran za crtiće, koji je najveću slavu dosegao 70-tih. Razlog za to bio je prilično jednostavan: Bakshi je bio prvi veliki animator koji je pravio crtiće za odrasle. Najradikalniji pomak u tom smjeru predstavljao je MAČAK FRITZ iz 1972. čije je svojevremeno prikazivanje na domaćoj televiziji izazvalo val zgražanja. Bakshi se u kasnijim radovima bio smirio i orijentirao prema fantasyju, od čega je najpoznatija nedovršena ekranizacija Tolkienovog GOSPODARA PRSTENA, ali su njegovi radovi opet sadržavali više nasilja i seksa nego što je bilo uobičajeno.

Njegov najnoviji rad, koji kod nas dolazi s neke četiri godine zakašnjenja, i sam predstavlja zakašnjelu jeku Spielberg-Zemeckisovog igrano-animiranog megahita TKO JE SMJESTIO ZEKI ROGERU. Jack Deebs (Byrne) je crtač koji izlazi iz zatvora, a čije je najpoznatije djelo popularna serija stripova smještena u tzv. Otkačeni svijet, napučen "doodleima" (likovima iz crtića) i "noidima" (humanoidima). Nakon nekoliko neobičnih incidenata, Jack shvati da Otkačeni svijet uistinu postoji, te da je jedan od njegovih znanstvenika pronašao način prijelaza u ljudski svijet. Kada jedan "doodle", zanosna plavuša po imenu Holli Would, odluči postati ljudsko biće, nastaje koja prijeti cijelom univerzumu.

Postoje neki filmovi koji vas jednostavno moraju rastužiti, a u slučaju OTKAČENOG SVIJETA to je rezultat činjenice da ste svjesni da je netko u njega očito uložio dosta napora i ljubavi, ali da opet nije postignut željeni rezultat. Dva su razloga za to. Prvo, Bakshi je očigledno bio razapet između želje da udovolji vlastitim otkačenjačkim koncepcijama animiranog filma te želje producenata da naprave ultrakomercijalni proizvod za malu djecu koja su glavni konzumenti žanra. Kao i obično u takvim slučajama nastradaju i jedni drugi - OTKAČENI SVIJET je suviše tmuran i težak film za djecu, a s druge strane suviše naivan i infantilan za prosječnog odraslog gledatelji. Drugi je razlog očito nesnalaženje scenarista koji nisu uspjeli pohvatati sve konce radnje učinivši gledatelje prilično zbunjenima u prvoj polovici filma.

No, to ne znači da film nema dobrih strana. Uz dobru Bakshijevu animaciju valja pohvaliti Brada Pitta u jednoj od svojih ranijih i našoj publici manje poznatih uloga. Gabriel Byrne je, pak, totalna karikatura, a Kim Basinger ovdje glumi karikaturu same sebe - kao seks-simbol je mnogo upečatljivija Jennie Jennings, animacijski model koju smo mogli vidjeti u Bowievom spotu za pjesmu iz filma. Ono po čemu se, pak, film ističe, jest za Hollywood relativno rijetko korištenje ambijentalne i house glazbe, no ostaje žalosna spoznaja da se mnogo uspješnije mogla koristiti za neko suvislije ostvarenje.

• ocjena: loš