OPASNE MISLI

DANGEROUS MINDS

OPASNE MISLI bi mogle biti zgodan primjer kako se jedna prilično jednostavna ideja u rukama majstora može pretvoriti u izuzetno unosni izvor prihoda. Činjenice da u filmu osim glavne glumice Michelle Pfeiffer nema nijednog zvučnijeg imena, da radnja nije previše atraktivna te da je režiju potpisao relativno nepoznati John N. Smith nisu bile odsudan činilac buduće sudbine OPASNIH MISLI, barem u usporedbi s time da je producentsko kormilo u svojim rukama čvrsto držao Don Simpson. Simpson je bio najpoznatiji 80-tih godina kada je stajao iza takvih projekata koji vjerojatno neće ući u antologije po umjetničkoj vrijednosti, ali koji su zato donosili rekordne zarade svojim matičnim kućama. Na žalost, iznenadna smrt je prije nekoliko tjedana stavila točku na Simpsonovu producentsku karijeru, ali ne prije nego što je imao prilike sa zadovoljstvom promatrati kako se OPASNE MISLI s 85 milijuna US$ na američkim kino-blagajnama pretvaraju u još jedan spomenik njegovom izuzetnom talentu.

Radnja se temelji na knjizi MY POSSE DON'T DO HOMEWORK gdje je LouAnne Johnson (Pfeiffer), profesorica engleskog jezika i bivša pripadnica marinaca, opisala svoja iskustva tokom službovanja u jednoj losanđeleskoj srednjoj školi. Škola se nalazi u okružju kojem caruju siromaštvo, očaj, droga, kriminal i nasilje, ali je ništa nije pripremilo za neugodno iznenađenje koje je čeka na prvom danu posla. Naime, razred koji joj je povjeren sačinjavaju beznadežni slučajevi od kojih je cijeli obrazovni sustav digao ruke. Ispočetka šokirana onim što bi predstavljalo noćnu moru za svakog prosvjetnog djelatnika, LouAnne Johnson se ne predaje i predano započinje borbu da svoje učenike izvede sa životne stramputice. Kada uspije zadobiti njihovo povjerenje i kada njeni napori počnu donositi prve rezultate, suočava se s prvim problemima. Kruti birokratski sustav školske uprave nije zadovoljan njenim nekonvencionalnim metodama, ali pravo će iskušenje donijeti tragedija.

Tematika filma nije baš previše originalna. Još od 1954. i legendarnog filma DŽUNGLA NA ŠKOLSKOJ PLOČI sustav američkog školstva, odnosno, da budem precizniji, patološke pojave unutar njega, je bio omiljeno mjesto radnje mnogim više ili manje društveno kritičnim filmašima. Mada je na svaki od takvih filmova dolazilo barem tucet onakvih koji su taj okoliš koristili za jeftine omladinske melodrame ili komedije, takva bi ostvarenja mogla poslužiti kao zahvalni materijal za alternativnu povijest Amerike, viđenu kroz prizmu generacijskih sukoba koji konstantno muče to društvo već četiri desetljeća. OPASNE MISLI, stoga, nisu, kao što neki kritičari pogrešno tvrde, blijeda kopija Beresfordovog DRUŠTVA MRTVIH PJESNIKA, nego jedna od stanica na stazi utabanoj već desetljećima.

Kada bi se na stranu ostavila cjelokupna reklamna kampanja (kojoj je ključni element bio debitanstki hit repera Coolia GANGSTA'S PARADISE) i veliko razočaranje nakon što je film bio u hrvatskim kinima, OPASNE MISLI bi mogle proći kao jedan sasvim prosječan, nenametljiv i ne previše ambiciozni proizvod. Michelle Pfeiffer u jednoj atipičnoj ulozi dokazuje kako joj je slava nije udarila u glavu te da osim što je zvijezda zna biti i karakterna glumica. Scenarij nije nešto naročito, ali mu nedostaju logične i dramaturške rupe koje muče uobičajenu visokobudžetnu produkciju. No, možda su zbog toga što se osjeća konvencionalnost u cijelom tom proizvodu u pravu svi oni koji tvrde da je ova priča više zaslužila da je ekraniziraju u obliku mnogo jeftinijeg televizijskog ostvarenja.

Ukratko, film koji ne zaslužuje zamjerke, ali ni pretjerane pohvale.