PROROK BUDUĆNOSTI

NOSTRADAMUS

Slava da bude jedna od najkontroverznijih ličnosti povijesti pripala je Michelu de Notre Dameu alias Nostradamusu (1503 - 1566), skromnom francuskom liječniku židovskog podrijetla. Izvor kontroverze nije toliko u Nostradamusovom sudjelovanju u ključnim povijesnim događajima svog vremena, koliko u činjenici što je tvrdio da posjeduje dar proricanja budućih događaja. Za razliku od mnogobrojnih kolega-proroka, Nostradamusa su shvatili ozbiljno kada je jedno od njegovih proročanstava - smrt kralja Henryja II na viteškom turniru - bilo ostvareno. Knjiga proročanstava koju je Nostradamus napisao otada je svijet podijelila na dva tabora - na one koji je smatraju gomilom besmislenih črčkarija kojima je perverzna igra slučaja dala sumnjivu autentičnost, te na one koji je smatraju šifriranom budućom povijesti čovječanstva.

Za razliku od većine dosadašnjih ostvarenja, koja su u formi dokumentarca (od kojih je najpoznatiji onah iz ranih 80-tih s Orsonom Wellesom u ulozi voditelja) nastojala dati odgovor na pitanje ima li Nostradamusova knjiga ikakve veze sa stvarnošću, film Rogera Christiana se bavi životom samog Nostradamusa. Tako pratimo njegov životni put - od djetinjstva preko studija medicine, braka i obiteljske tragedije te do konačnog smirenja u drugom braku. No, Christian se prilikom pisanja scenarija našao pred ozbiljnim problemom - kako da jedan sve nego uzbudljivi životopis učini zanimljivim gledatelju koji se nećka da li bi u susjednom kinu gledao Brucea Willisa. I, naravno, odgovor je jasan - u priču valja umiksati vizualno privlačne i uzbudljive detalje, bez obzira što ta drama nema blage veze sa stvarnim povijesnim događajima. Tako se izmišljaju likovi, i to samo zato da bi se popunila kvota poznatih glumaca, a na kraju još i pokoji detalj iz Nostradamusovih vizija, jer eto, gledatelj mora znati o čemu je, zapravo, riječ.

Ali, kao što se i moglo očekivati, nesposobnost da se osmisli probabljivi scenarij nikako nije mogla biti nadoknađena jeftinim vizualnim i dramaturškim štosevima. Jedan od svakako temi filma najmanje primjerenih jest i nastojanje da se Nostradamus, kojeg tumači poznati francuski glumac Tcheky Karyo (NIKITA), prikaže kao muška seks-zvijezda. Nastojanje da se naglasak da na privatni život velikog proroka samo odvraća pažnju od onoga što gledatelja najviše zanima - njegovih proročanstava. A ta proročanstva su ilustrirana na najgori mogući način - Nostradamusovim "vizualnim" tripovima koji su možda velikom proroku mogli biti zanimljivi, ali nama su skroz banalni. I, na kraju, naravno posljednji od njih mora biti vizualno impresivan da bi film imao kakav-takav happy end.

Film bi daleko bolje prošao da je bio zamišljen kao mini-serija. Ovako 120 minuta nije izgledalo dovoljno da se tema istraži do kraja, i film izaziva nepodnošljivi osjećaj nedovršenosti. Da stvar po Christiana bude još gora, nije bilo moguće izbjeći usporedbu s još jednim sličnom visokobudžetskom biografskom slikovnicom - Bernard Rose je za MOJU BESMRTNU LJUBAV imao mnogo manje atraktivni životopis Ludwiga van Beethovena, ali, iako i njegov film nije nešto posebno, još uvijek za trideset kopalja tuče zbunjenog Christiana.

Ukratko, svi oni koje zanima Nostradamus bi bolje svoj novac i vrijeme utrošili na gledanje dokumentaraca ili čitanje knjiga.

• ocjena: loš