LEGENDA O JESENI

LEGENDS OF THE FALL

Kad su američku glumicu Ellen Barkin početkom godine pitali s kojim bi glumcem najrađe glumila u erotskoj sceni, ona je spremno odgovorila: "Pa, naravno, sa onim kojeg priželjkuje svaka Amerikanka - Bradom Pittom!" Da su tada slično pitanje ostavili jednoj prosječnoj hrvatskoj šiparici izbor bi vjerojatno pao na Keanu Reevesa. Ali, trebalo je da par filmova dođe u hrvatska kina, kao i par zlobnih glasina o Reevesovom vjenčanju za gay-producenta, da stvari dođu na svoje mjesto i da mlade Hrvatice kao i ostatak ženske populacije u svijetu slini za glumcem kojeg danas, ne bez ironije, nazivaju muškom barbikom. Mada je taj epitet komotno mogao zaslužiti još svojom prvom značajnijom ulogom kao mladi prijestupnik u THELMI I LOUISE, tek mu je LEGENDA O JESENI, popularni film koji zahvaljujući ažurnosti distributera imamo priliku gledati na videu godinu dana iza američke premijeere, priskrbila taj status.

Radnja se filma odvija na američkom Sjeverozapadu u prvoj četvrtini stoljeća. Pukovnik Ludlow (Hopkins), kojemu se zgadila licemjernost zapadne civilizacije za vrijeme indijanskih ratova, odgaja na imanju svoja tri sina - ozbiljnog Alfreda (Quinn), idealistički raspoloženog Samuela (Thomas) te divljeg i neukrotivog Tristana (Pitt). Pukovnikovu će obitelj isprva obradovati dolazak Samuelove mlade i lijepe zaručnice Sarah (Ormond), ali kako vrijeme prolazi, tako ona postaje uzročnikom tragedija koja će tokom godina dohvatiti tu nesretnu obitelj.

Edward Zwick, režiser LEGENDE O JESENI, prije nego što se počeo baviti s filmom, bio je poznat i prilično cijenjen na televiziji, gdje je režirao i pisao scenarije za popularne komedije situacije. Ali, očito je da se nije zadovoljio s takvim statusom te da je htio da ga pamte po nečem spektakularnijem. Očito za uzor imajući spekatkle "veće od života" koji su karakterizirali pedesete i šezdesete godine, 1989. je snimio RAT ZA SLAVU, bezuspješni pokušaj da se na temu američkog građanskog rata ekspresno dobiju "Oscari". Nakon toga je trebalo proći nešto vremena prije nego što su mu se producenti usudili dali prilike za još jedan kostimirani spektakl, ovaj put nešto više začinjen s romantikom, ali i sa mnogo privlačnijim castingom. Prije svega je tu, naravno, Pitt, koji osim što je seks-simbol, zna i izvrsno glumiti (što, na primjer, pokazuje njegova izvrsna uloga u KALIFORNIJI), a ne zaostaje mnogo ni Hopkins, iako krivicom scenarista nema baš previše prilike da se razmaše. U njegovoj su sjeni inače dobri Quinn, čiji je lik pomalo bezobrazno hladan, zatim i Henry Thomas (kojemu je ovo prva značajnija uloga od vremena E.T.-ja), ali najveći misterij ostaje casting Julije Ormond. Nije stvar u tome da je ona loša glumica, koliko u tome da je za ulogu femme fatale i partnericu Bradu Pittu ipak trebalo pronaći neku glumicu koja više odgovara estetskim kriterijima široke muške publike.

Iako nominalno epska melodrama, LEGENDA O JESENI, kao gotovo svaki povijesni film u suvremenom Hollywoodu, nije mogao bez uobičajene doze "politically correct" agitpropa. No, Zwicku to nije prvi put da u svoje spektakle unosi teze koji imaju svrhu natjerati bijelce da ih grize savjest: u RATU ZA SLAVU su dobri momci i žrtve licemjernih bijelaca bili crni vojnici Unije, a u LEGENDI O JESENI to su Indijanci, koje predstavlja narator One Stab (Tootoosis), i zbog čijeg je genocida pukovnik Ludlow odlučio da se oprosti od civilizacije. Teza o plemenitom, prirodnom divljaku kojeg kvari civilizacija, i koja se implicitno promiče kroz cijeli film, možda je jedini razlog zbog kojeg je ovaj film, koji bi inače bio romantična "ljiga" dostojna prosječne brazilske sapunjače, ipak uspio da se izgdigne iznad prosjeka domaće video-ponude. Toj je tezi itekako pripomogla izvrsna fotografija Johna Tolla koja je uspjela prenijeti dosta prirodnih ljepota američkog Sjeverozapada i naknadno ih suprotstaviti ružnoći civilizacije.

Iako LEGENDA O JESENI nije naročito inteligentan film i iako ima itekakvih problema sa održavanjem ritma, a ponekad i s uvjerljivošću, ipak svojim inzistiranjem na romantičnom idealizmu predstavlja osvježenje od cinizma ovog desetljeća. Mnogi koji vole TV-seriju ŽIVOT NA SJEVERU, imat će razloga da vole i ovaj film.