TATICA U SUKNJI

MRS. DOUBTFIRE

Predbožićna poplava filmova tvrtke 20th Century Fox, koja je zahvaljujući ugovoru s domaćim distributerom VTI zapljusnula police naših videoteka, daje nam priliku da se uvjerimo u neobičnu raznolikost njenih proizvoda. S jedne strane imamo ostvarenja prepuna spektakularnih eksplozija te u kojima svako malo ekran zapljuskuju nečija krv, mozak ili crijeva tako da osjećajniji gledatelj može imati ozbiljnih psihijatrijskih problema. S druge strane, imamo i filmove koji su napravljeni upravo za tu osjetljivu publiku - najčešće je riječ o "high concept" komedijama u kojima je glavni junak malo dijete, i koje svojim zašećerenim infantilizmom kritičnijeg gledatelja često tjeraju na povraćanje. No, izgleda da Amerikanci iskustvo i inteligenciju koju donosi odrasla dob smatraju preteškim teretom, tako da je komedija SAM U KUĆI producentsko-režiserskog dueta John Hughes-Chris Columbus ostala zapamćena kao najgledanija komedija svih vremena. Koku koja nosi zlatna jaja ne valja zatući, pa je samo tri godine kasnije isti tim stvorio novu obiteljsku komediju pod nazivom TATICA U SUKNJI.

Radnja se odvija u obitelji Hillard koja se raspada - Dan (Williams) je darovit glumac i sjajan otac koji obožava troje djece, ali je njegova supruga Miranda (Field) sve manje oduševljena idealizmom koji ga ostavlja bez novca. Nakon razvoda joj pripadnu djeca, a ojađenem Danu pada na pamet genijalna ideja kako da ih svaki dan viđa - prerušit će se u ostarjelu englesku dadilju. Prevara uspije i svi su isprva zadovoljni - i djeca i on, ali kako vrijeme prolazi, postaje mu sve teže uspješno igrati tu ulogu.

Ako je vjerovati Billu Clintonu, to mu je bio najdraži film godine 1993. Zanemarimo li činjenicu kako je Clinton to govorio za svaki važniji film koji bi se pojavio u kinima, itekako svjestan važnosti Hollywooda za svoju predizbornu propagandu, izgleda da su birači poslušali preporuku svog predsjednika - s 219 milijuna US$ TATICA U SUKNJI se našao na 14. mjestu top-liste najgledanijih filmova svih vremena u Americi. Velika gledanost, kao što svjedoči slučaj JURSKOG PARKA, ne znači automatski i veliki kvalitet. Kada su u pitanju "high concept" komedije, treba biti dodatno oprezan, jer svoju gledanost prije svega imaju zahvaliti igranjem na kartu sentimentalne "ljige" nauštrb svega ostalog. U pravilu to dovodi da se vrijeđa inteligencija imalo kritičnijeg gledatelja.

Nakon odgledanog filma i za ovaj se film mora dati dijagnoza koja sadrži sve bolesti "high concept" filma, među kojima je najgora od njih nerazrađeni scenarij. To pogotovo postaje vidljivo u nesposobnosti scenarista da se odluče rade li urnebesnu komediju ili sentimentalnu dramu s nešto socijalnih konotacija. Tako nas film nedovoljno uspijeva nasmijati, a opet je nedovoljno dramatičan da bi dobili uvjerljivu katarzu. No, sve te nedostatke ipak uspijeva nekako nadoknaditi bogata produkcija, ali pravi dragulj je, naravno, fantastični Robin Williams u svojoj dosada najsloženijoj ulozi. Svojim neodoljivim šarmom i vedrinom, koja je osobina gotovo svakog njegovog filma, Williams je uspio udahnuti život nečemu što je prijetilo postati uobičajena moderna holivudska visokobudžetna trulež. U njegovoj su sjeni manje-više svi ostali glumci, koji ponekad podsjećaju na inventar. Zbog svega toga film neće ući u antologije, ali će ostati upamćen kao jedan od rijetkih filmova koji je slavio obitelj, u većini suvremenih filmova uzrok sveg zla na svijetu. Ako vam je kod gledanja filma cilj zabava, bez svake sumnje će vas TATICA U SUKNJI zadovoljiti.

Ukratko, film koji nije nešto posebno, ali kojeg se isplati pogledati.