TRAŽI I UNIŠTI

SEARCH AND DESTROY

Mada naslov sugerira da je riječ o akcijadi u kojoj vijetnamski veterani tamane gomilu negativaca, TRAŽI I UNIŠTI je zapravo prilično "umjetnički" niskobudžetni film koji pripada žanru drame s elementima komedije. Glavni je junak Martin Mirkheim (Dunne), poduzetnik kojemu financijske poteškoće nisu ubile sklonost zanošenju sa suludim zamislima. Jedna od njih je i projekt snimanja filma prema knjizi koja mu je u mladosti promijenila život. U nastojanju da prikupi novac za snimanje susret će se s cijelim nizom bizarnih likova i doživjeti cijelu jednu pustolovinu.

Prva stvar koja zapada u oči kod ovog filma jest neobično jak casting, koji se rijetko viđa, barem kod filmova koji nisu prethodno bili u kino-distribuciji. Ali kada taj casting povežemo s imenom Martina Scorsesea, koji osim male uloge u ovom filmu sudjeluje i kao producent, nije teško shvatiti zašto su se tamo okupila tako jaka imena. Nedavno je u intervjuu za CNN Sharon Stone izjavila kako je svakom američkom glumcu životni san raditi sa Scorseseom, koji se smatra najboljim američkim režiserom. Ako je, dakle, već teško raditi pod palicom samog Scorsesea, dobro može poslužiti i njegov štićenik, u ovom slučaju David Salle.

S obzirom da je ipak riječ o filmu kojem je predložak kazališno djelo, teško je očekivati da će TRAŽI I UNIŠTI obilovati nekim strašnim vizualnim efektima i stoga se ovo ostvarenje temelji prije svega na dijalogu i pojedinim glumačkim kreacijama. Tu su se svi manje-više istakli: Dennis Hopper, kojeg ne treba posebno predstavljati, je nešto suzdržaniji nego obično; John Turturro (BARTON FINK) i Griffin Dunne (IDIOTSKA NOĆ) su dobri, ali po mom skromnom mišljenju film ipak pripada Christopheru Walkenu (LOVAC NA JELENE) koji je imao najsloženiji lik kojeg je dao s kombinacijom zlog šarma i misterije koja je postala njegov zaštitni znak. Što se žena tiče, tu prvenstvo ipak pripada Illeani Douglas, čestoj Scorseseovoj suradnici, koja je izvrsna glumica ali kojoj neuklapanje u holivudske estetske standarde značajno limitira pristup glavnim ulogama.

Što se samog scenarija tiče, on i nije nešto posebno. Riječ je o kombinaciji ozbiljne drame i satiričke komedije, s time da autorima nije jasno što, zapravo, žele napasti: društvo koje sputava pojedinca, ili pojedinca koji svojim ultraindividualizmom i nepristajanjem na konvencije razara društvo pri tome razarajući sebe. Poruka filma nije baš najkristalnija i to je, po mom sudu, ozbiljan nedostatak. No, ipak, s obzirom na niz nekonvencionalnih, a opet stvarnim životom potvrđenih, likova (mnogi će prepoznati cijeli niz gurua "samopomoći" koji mlate lovu pričajući o svom životnom uspjehu), koje su dali sjajni glumci, držim da se ovaj film itekako isplati pogledati.