UBOJICA NA RADIO-VALOVIMA

RADIOLAND MURDERS

Suvremeni Hollywood je jednako okrutna socijal-darvinistička sredina kao što je bio u svoje zlatno doba. Oni koji se uspijevaju prilagoditi novim trendovima preživljavaju, a oni koji ne uspiju završe na dnu anonimnosti, koja je tamo gora od smrti. No, postoje i ličnosti koje ne muče te prozaične brige običnih smrtnika - riječ je o onima koji su stekli takav božanski status da im je dozvoljeno raditi sve što bi im palo na pamet. Jedan od njih je svakako i George Lucas, koji je od mladog poluhipika s bradurinom u ranim 70-tim stasao do producenta dovoljno moćnog da mu, na primjer, 1986. propadnu desetine milijuna dolara, a da nitko ni mislima ne dovede u pitanje reputaciju "zlatne koke". Stoga i ne čudi što se Lucas s vremena na vrijeme zna upustiti u projekte jednako skupe kao i najkomercijalniji spektakl, ali daleko manjih ambicija. Jedan od takvih filmova, bezobrazno skupih, ali snimljenih "za dušu" jest i komedija UBOJICA S RADIO-VALOVA, koju sada imamo priliku gledati na policama naših videoteka.

Radnja ovog filma se odvija jedne večeri u Chicagu 1939. godine, kada s radom započinje nova radio-stanica WBN, s ambicijom da razbije nacionalni monopol velike trojke (ABC, NBC i CBS). Veliko otvaranje se pretvara u kaos, ali će tajnica Peggy Henderson (Masterson) uskoro otkriti da tiranski šef, bezdušni sponzor, mušičave zvjezdice, potplaćeni pisci na rubu oružane pobune, te njen suprug Roger (Benben) kojeg namjerava razvesti nisu njen najveći problem. U toku večeri nepoznati glas upada u eter s prijetećim porukama koje se ostvaruju tako što članove osoblja pronalaze mrtve. Rogerov je zadatak da, usprkos toga što ga progoni policija, pronađe ubojicu i spasi vlastiti brak.

U mnogo čemu je ovaj film sličan DANIMA RADIJA (1987) Woodyja Allena. Oba filma su određeni hommage jednoj sada već zaboravljenoj epohi i mediju koji je značajno utjecao na njihove tvorce, i oba su filma sahranjena od kritike. No, ipak postoji i određena razlika - Allen je napravio određenu vrstu malomišćanske kronike, dok je Lucas (kao izvršni producent) inzistirao na screwball komediji tipičnoj za 30-te godine, te tako dao dodatni hommage toj epohi. Za Lucasa je to još značajnije primijetiti, jer je on svoju trilogiju RAT ZVIJEZDA, kao i onu o Indiani Jonesu, sazdao od ideja od "pulp" materijala koji je bio sastavni dio radio-programa te epohe.

Ukoliko se film ne gleda kao posveta jednoj epohi, a više kao komercijala, njegov neuspjeh previše ne iznenađuje. Humor nije baš previše suvremen, i mnogi mlađi ili neupućeni gledatelji neće shvatiti neke štoseve. Gluma, pogotovo ona Briana Benbena (posljednja značajnija uloga je brbljavi federalac u TAMNOM ANĐELU) prelazi u iritantnu grotesku, tako da imamo dojam da je riječ o nadrealizmu svojstvenom braći Coen, ali bez njihovog talenta. No, ipak, priča je relativno čvrsta i filmofili i ljubitelji kostimiranog filma će doći na svoje - Lucas ne bi bio Lucas kada to ne bi upakirao u blještavi spektakl. Postoji također jedan element spektakularnosti koji, paradoksalno, nije došao do izražaja - svi eksterijeri, kao i dobar dio interijera u filmu, su kompjuterski generirani, ali je to obavljeno tako uvjerljivo, da izgleda potpuno prozaično. Za vjerovati je da je Lucas ovim filmom isprobavao tehnologiju za svoj novi spektakularni projekt - nove filmove iz serije RAT ZVIJEZDA.

Ukratko, UBOJICA S RADIO-VALOVA je nesavršen, ali ipak zabavan film kojeg se isplati pogledati.