DNEVNIK KOŠARKAŠA

THE BASKETBALL DIARIES

Mnogi koji upućuju zamjerke, po meni izvrsnom, vesternu Sama Raimija BRZI I MRTVI, argumente pronalaze u činjenici da je u film nepotrebno ubačen lik kojeg tumači Leonardo DiCaprio. Taj dotada nepoznati 17-godišnji klinac se vjerojatno ne bi ni pojavio na špici da Sharon Stone kao izvršna producentica nije sama isplatila glumački honorar. No, s druge strane, kada su ostali producenti već bili pristali na DiCaprija, zahtijevali su da Sharon odradi svoju već "poslovičnu" seksi-scenu s njim. Bijesna glumica, zbog čije su se prethodne kadrovske intervencije mogli čuti mnogi zli glasovi, odbila je taj zahtjev okarakteriziravši ga pedofilijom. Mnogi kojima je DiCaprio bio bljedunav u Raimijevom filmu, sada imaju priliku pogledati ga kao nosioca glavne uloge u jednom od zanimljivijih noviteta na našim video-policama.

U filmu DNEVNIK KOŠARKAŠA on tumači njujorškog tinejdžera kojega, zahvaljujući talentu iskazanom u školskom košarkaškom timu, čeka sjajna budućnost. No, s druge strane, njegov buntovni karakter se ne može pomiriti sa školskom represijom i on se, u nedostatku potpore zbog razorene obitelji, okreće ulici i drogi. U vrlo kratkom vremenu se od obećavajućeg mladog čovjeka spušta na samo dno ljudske egzistencije.

Jim Carroll, po čijoj je autobiografskoj prozi snimljen ovaj film, je književnik koji uživa kultni status. Ne mogu suditi da li je taj status zaslužio zbog svojeg spisateljskog talenta, koliko zbog činjenice da je riječ o jednom od rijetkih ljudi koji se spustio na samo dno da bi se odatle uzdigao i naknadno dao vjeran i naturalistički opis tamnijih strana ljudske egzistencije. Stoga i ne čudi što je njegovo djelo više nego zahvalan materijal za ambicioznije i nekomercijalnije usmjerene filmaše.

Dosada relativno nepoznati Scott Kalvert se prihvatio režije, a za glumce uzeo isto tako relativno nepoznatog DiCaprija i krdo izvrsnih epizodista. DiCaprio je izvrsno obavio posao složene glumačke transformacije, ali najviše valja pohvaliti Juliette Lewis, talentiranu mladu glumicu koja je debitirala u RTU STRAHA, a ovdje dala još snažniju transformaciju od DiCaprijeve u relativno maloj ulozi. Dobar je i Ernie Hudson u ulozi superdobričine, zatim Bruno Kirby kao ne tako dobar tip i konačno Lorraine Bracco, bivša supruga Harveya Keitela koja nakon ove uloge teško da će ikada tumačiti seksepilnu ženu.

Uz dobre glumce i sigurnu Kalvertovu režiju, mnogo bližu poetici videospota nego obično, mogao se zbilja napraviti snažan film. Ali, stvar je pokvario scenarist Goluboff koji, po svemu sudeći, nije znao baš najbolje adaptirati Carrollovo djelo. Naime, prije svega je radnju umjesto u 60-te godine, kao što piše u knjiži, smjestio u sadašnjicu. Zašto? Najvjerojatnije na pritisak liberalno orijentiranih producenata iz Turnerove tvrtke New Line, koji ili nisu željeli tmuran prikaz doba u kojem su odrasli, ili su djeci htjeli pokazati da problem droge nije od jučer.

Upravo je nejasnoća oko poruke filma jedan od razloga što nije onako efektan kako bi se očekivalo. Naime, prva polovica filma koristi klasične motive o odrastanju tinejdžera i ne razlikuje se mnogo od klasika nalik na BUNTOVNIKA BEZ RAZLOGA. U tom dijelu filma naglasak je na više osobnim preokupacijama i životnim problemima junaka. Zatim se u drugoj polovici naglasak daje na drogu i sve oblike društvene patologije vezane uz nju. Sada više nije Jim Carroll bitan kao pojedinac, nego samo kao jedan u nizu bijednika koje muči represivno društvo. Odjednom dobijamo socijalnu drama a la MI DJECA S KOLODVORA ZOO. Taj nagli prijelaz bitno utječe na ritam filma i dovodi do isforsirane i nagle završnice, redovne boljke suvremene holivudske produkcije. No valja biti ppošten i reći kako je usprkos manjkavog scenarija Kalvert ipak uradio dobar posao i da se filmu ne mogu naći važnije zamjerke.

Ukratko, DNEVNIK KOŠARKAŠA valja svakako pogledati.