MENACE II SOCIETY
Oni koji prate programe lokalnih TV-stanica zabilježili su veliku učestalost prikazivanja filmova iz 70-tih godina. Jedan od žanrova koji je obilježio to razdoblje bio je tzv. "blaxploitation". U tim ostvarenjima su glavni junaci bili crnci, a radnja je bila smještena u milje crnačkih geta. Mada je većina tih filmova hinila nekakvu socijalnu angažiranost, uglavnom su očajne životne uvjete crnih stanovnika Amerike - diskriminaciju, siromaštvo, nasilje, drogu, rasizam u policiji - koristili kao sjajnu izliku za masovno korištenje seksa, nasilja i prostačkog rječnika koji su tada bili najatraktivniji sadržaj svakog filma. Neki su nadobudni kritičari ovo nazvali "crnačkim filmom", između ostalog i zato što je dio tvoraca ovih filmova (režiseri, scenaristi) pripadao toj etničkoj grupi. Ali, kada je svaki drugi film počeo oponašati "blaxploitation", publika se toga zasitila i crnački film je otada počeo tavoriti u opskurnim nezavisnim produkcijama.
Na novu eksploziju crnačkog filma moralo se čekati još dva desetljeća. Poticaj joj daje nagla popularnost rap-glazbe i hip-hop kulture koju je promovirao MTV. Prvi takav film je izvrsni debi crnog glumca Maria Van Peeblesa NEW JACK CITY iz 1991. No, dok je Van Peeblesovo ostvarenje bilo nominalno komercijalni akcioni film, drugi film iz te godine, poluautobiografski MOMCI IZ SUSJEDSTVA (BOYZ N THE HOOD) Johna Singletona je postavio stvari na svoje mjesto: više nema "blaxploitationa" - novi "crni film" je mrtvački ozbiljan u nastojanjima da prikaže surovu stvarnost života te američke manjine.
Jedan u nizu takvih filmova je i OPASNOST PO DRUŠTVO, također debitantsko ostvarenje, ovoga puta braće-blizanaca Allena i Alberta Hughesa. Glavni je junak Caine Lawson (Turner), mladi diler i sitni krimanalac koji je odrastao u losanđeleskoj četvrti Watts, poznatoj po krvavim neredima 1965. Stanje se otada nije nimalo poboljšalo - naprotiv, caruje siromaštvo i besperspektivnost, a mladom čovjeku u atmosferi droge, kriminala i bezrazložnih revolveraških obračuna jedinu izvjesnost predstavlja zatvor ili groblje. Caine se nakon završene mature nalazi pred izborom: nastaviti s lošim načinom života ili se pokušati nekako izvući.
Jedan od najvećih prošlogodišnjih misterija jest činjenica da su razmaženi MTV-jevi gledatelji ovu surovu dramu proglasili najboljim filmom 1993. godine. S obzirom da se rijetko dešava da pomalo opskuran debitantski rad, koji čak nije uletio ni u službenu konkurenciju Cannesa, potuče jedan JURSKI PARK, čudi što ovaj film već ranije nije došao u našu kino ili video distribuciju. No, ipak je dobro što smo vidjeli ovaj film, jer je riječ o zbilja snažnom ostvarenju.
Za razliku od prijašnjih ostvarenja, koja istu tužnu priču o odrastanju u paklu crnačkih geta pričaju iz perspektive "normalnih" promatrača, OPASNOST PO DRUŠTVO je ispovijed jednog od "loših dječaka". Tako imamo prilike vidjeti društveno zlo iznutra - likovi koji su dosada u filmovima bili tretirani kao ulično smeće i potrošna roba se pokazuju kao normalna ljudska bića koja vole, mrze, pate i uživaju kao i svi mi. Ti likovi ne samo što čine nasilje, nego su i njegove žrtve, pa je stoga ovaj film daleko realniji od svega što smo na ovu temu mogli vidjeti. Autori ne kriju simpatije prema glavnom junaku, djelomično stoga što su zbivanja u filmu dio njihove autobiografije, ali isto tako se ustručavaju iznijeti svoj stav koji prema njemu nije nimalo povoljan. Bez obzira na to kakve su društvene okolnosti, svaki pojedinac ima pravo i dužnost napraviti izbor, a oni koji krenu linijom manjeg otpora najčešće završe loše - to je poruka ovog filma. Za razliku od sličnih "black pack" filmova OPASNOST PO DRUŠTVO je lišeno čak i od stereotipnog "black awareness" rasizma i ksenofobije, koji su isti žanr činili neprikladnim za publiku van crnačkih krugova.
Što se, pak, tehničke izvedbe tiče, OPASNOST PO DRUŠTVO ne krije da su na braću Hughes presudan utjecaj imali MTV-jevi spotovi, ali je montaža mnogo suzdržanija od NEW JACK CITYJA. Glazba je, naravno, rap što mnogima koji ne podnose taj žanr gledanje ovog filma čini prilično napornim. Ali, bez obzira na sve, opći je dojam dobar. To se odnosi i na mlade, većini nas potpuno nepoznate glumce, ali i veterane koje se pojavljuju u malim epizodama - Billa Dukea (poznat i kao glumac i kao režiser) te možda najveću današnju crnu zvijezdu Samuela L. Jacksona. Dakle, OPASNOST PO DRUŠTVO je jedan od svakako boljih filmova na repertoaru splitskih videoteka.
(c)1995 Dragan Antulov
Baza podataka, programiranje i HTML konverzija su Copyright (c)1999,2002 Krešimir Kos