RED ROCK WEST

Na kakve sve udarce sudbine moraju pristati nezavisni filmaši da bi sačuvali svoj epitet samosvojnih i beskompromisnih umjetnika najbolje pokazuje sudbina Johna Dahla. Prosječnom čovjeku to ime ne znači ništa i tek najzagriženiji filmofili znaju da je riječ o jednom od najvećih umjetnika i najboljih majstora svog zanata u ovom desetljeću. 1990. je debitirao izvrsnim trilerom UBIJ ME PONOVNO s bračnim parom Kilmer u glavnim ulogama. Pet godina kasnije je postao najveći tragičar utrke za Oscarom: svi se zaklinju kako je Linda Fiorentino imala već kuvertiranog Oscara za svoju ulogu u THE LAST SEDUCTION (u našim videotakama pod naslovom KOBNE STRASTI), ali je slučajno ili namjerno prikazivanje istog filma na kabelskoj televiziji u posljednji trenutak poništilo nominaciju. Prije toga je RED ROCK WEST bio film koji je još jednom pokazao kako jednodušnost pohvale od strane kritike ne može spasiti film ako iza njega ne stoji moćna propaganda velikih kuća. I sudbina ovog filma to najbolje pokazuje - RED ROCK WEST uopće nije bio u hrvatskoj kino-distribuciji, a sumnjam da bi se pojavio na našim videotečnim policama da nije bilo prašine oko Oscara.

Na početku filma vidimo Nicolasa Cagea u ulozi Mikea, bivšeg marinca koji tumara Wyomingom trošeći posljednje kinte u očajničkom pokušaju da se dočepa posla. Kada ga u gradiću Red Rock vlasnik bara zamijeni za izvjesnog Lylea, tipa iz Teksasa kojega treba radi nekog posla, on prihvaća taj poklon sudbine. Naravno ne sluti da je to samo početak niza iznenadnih obrata i situacija u kojima će mu život stalno visiti o koncu.

Prvo što kod filma upada u oči jest odlična fotografija, koja će po svemu sudeći postati zaštitni znak tvrtke Propaganda Films, najpoznatije po djelima kult-režiserima Davida Lyncha. Ali to je samo jedan od aspekata vizualnog kvaliteta filma. Dahl kao pravi majstor koristi jednu te istu vrstu kadrova kako bi u različitim dijelovima filma i u različitom kontekstu postigao sasvim različite učinke. U tome je daleko uspješniji od niza drugih na MTV-jevim spotovima odraslih derišta koji možda znaju napraviti dobar kadar, ali od toga ne znaju napraviti dobru priču.

Priča je sasvim u stilu Dahlovih ostvarenja i komotno se može staviti u podžanr "film noirea". Za one koji ne znaju što je "film noire", riječ je o krimićima-trilerima koji su cvjetali 40-tih godina. Za razliku od ranijih krimića, gdje je junak bio ili gangster ili superiorni good guy, protagonisti takvih filmova bili su obični ljudi, koji su se u nevoljama našli najčešće zahvaljujući vlastitim slabostima. Ali, zaštitni znak takvih filmova je bila žena, najčešće tamnokosa, koja je za razliku od bedastih plavuša znala točno što želi i koja, da bi to dobila, nije prezala od ničega, najčešće na račun glavnog junaka. Svi Dahlovi filmovi imaju takve junakinje - Joanne Whaley-Kilmer u UBIJ ME PONOVNO, Lindu Fiorentino u THE LAST SEDUCTION te ovdje Laru Flynn Boyle. Što se Lare Flynn Boyle tiče, ona je ovdje u tom pogledu malčice inferiornija u odnosu na svoje prethodne kolegice, ali to filmu daje određenu notu realizma - ženski demon u svakom filmu bi već bio otrcan kliše. Radi ravnoteže je glavni lik Mikea postavljen tako da on ne bude ni previše sposoban, ni previše pametan, ali zato nam njegova sudbina postaje zanimljivija najviše zahvaljujući tome što je on za ova cinična desetljeća gotovo samoubilački pošten.

Pored izvrsnog scenarija i izvrsne režije valja pohvaliti i odlične glumce. Uz hladnu Laru Flynn Boyle i bedasto-poštenog Cagea valja pohvaliti izvanrednog Dennisa Hoppera koji je dao jedan dosta složen lik, sasvim različit od uobičajenih psihopata i zlikovaca kakvima je obilovala njegova karijera. Za njim ništa ne zaostaje ni epizodist J.T. Walsh, kojeg dosada nismo imali prilike prečesto zapažati, ali koji je u RED ROCK WESTU dokazao i da drugoligaši imaju svoje svijetle trenutke.

Ukratko, RED ROCK WEST je ne samo dobar film, nego film koji odskače u svemu ne samo od prosjeka, nego i od prve lige naše video-ponude. Riječ je o gotovo savršenom ostvarenju kojeg ne samo svaki filmofil, nego i svatko željan zabave jednostavno mora pogledati.

• ocjena: izvrstan