IZVAN KONTROLE

OUTBREAK

Hollywood se često znao igrati s poviješću, pa je normalno da povijest zauzvrat tvornici snova priredi neslane šale. Ove su godine zabilježena čak dva takva slučaja - premijera UMRI MUŠKI 3 bila je neugodno podsjećanje na nedavni bombaški masakr u Oklahoma Cityju, a tvorci filma IZVAN KONTROLE se mogu pohvaliti kako su igrom slučaja predvidjeli nemile događaje u Zairu. Naime, upravo je to mjesto izbijanja epidemije hemoragične groznice koja u filmu za par dana zbriše cijelo jedno selo. Kada ekipa epidemiologa na čelu s pukovnikom Danielsom (Hoffman) tamo stigne sve je već gotovo - virus je pobio sve koji su eventualno mogli proširiti zarazu. Barem tako, za razliku od Danielsa, misle njegovi pretpostavljeni, ali će ih simpatični majmunčić koji dođe u jedno pitoreskno kalifornijsko mjesto na najgori mogući način razuvjeriti.

Mada je, stjecajem okolnosti, tema aktualna, ovaj film po mnogim svojim obilježjima pripada ranim sedamdesetima kada su u posvijetnamskoj i postvotergejtskoj atmosferi najpopularniji žanr bili filmovi katastrofe. U tom razdoblju, doduše, nije bilo filmova koji su za temu imali zarazne bolesti jer se inzistiralo na specijalnim efektima, pa su potresi, poplave, snježne mećave, sudari i rušenja s eksplozijama bili mnogo privlačniji kao teme. Tim je filmovima još jedna stvar bila zajednička: u pravilu je katastrofa bila takve prirode da se, uz mjere predostrožnosti, mogla ili izbjeći ili u znatnom omjeru smanjiti šteta od nje. Naravno, to se nije učinilo zbog pohlepnog ili glupog negativca koji na kraju pravedno strada, dok hladnokrvni i sposobni junak uspije spasiti što se spasiti da i na kraju na ruševinama pronađe ženu svog života.

Mada se Petersen, po meni jedan od boljih režisera današnjeg Hollywooda, iskreno trudio da izbjegne tu shemu, nije uspio, prije svega zbog zbrkanog scenarija. Početak filma, sugerira, da se uzrok zla nalazi u ljudskoj pohlepi - čovjek siječe ozonske prašume gdje se nalaze nosioci bolesti koje jedva čekaju da zbrišu ljudski rod s lica zemlje. Pošto bi bilo ipak malo melodramatično napraviti scenarij u kojemu će od bolesti pravedno nastradati upravni odbor multinacionalne kompanije, "bad guy" je pronađen u za nedarovite scenariste izdašnom rudniku američkog vojnog establishmenta. Pri tome, naravno, po svim uzusima "politically correct" katehizma imamo dva generala - jednog albino-bijelca i jednog crnca, a nije teško pogoditi koji je od njih negativac i uzrok sveg zla na svijetu.

Sve se to još kako-tako može provariti, barem u prvih sat i pol filma. Petersen je, što svjedoči njegov dosad najbolji rad, PODMORNICA, majstor stvaranja tjeskobne atmosfere beznađa i nemoći. Sve ljudske institucije, vlada, vojska, policija, obitelj - su potpuno izlišne pred sićušnim, nevidljivim i neopipljivim neprijateljem koji bez milosti uništava tkivo od kojeg su sazdani, a protiv kojeg se ne postoji nikakvo oružje. Da je cijeli film bio u takvom tonu, bilo bi to ostvarenje godine - depresivno i uznemirujuće, ali bi poruka filma bila daleko efektnija. Samo, postoji jedan mali problem - producentima je cilj zaraditi novac, a zaradu je nemoguće postići, barem tako oni misle, bez happy enda. I što se događa? Odjednom se horor/katastrofa pretvara u akcijski film u kojem glavni junak u pola sata uspijeva učiniti nemoguće stvari i suzbiti zarazu, omogućivši mu završni kadar koji je oličenje jeftine melodrame.

Scenarističko nasilje, ipak, ne može sakriti Petersenov talent u stvaranju zanimljivih kadrova i oni koji više vole formu od sadržaja će vjerojatno uživati u IZVAN KONTROLE. Petersenova režija u mnogo čemu podsjeća na njemačku vojsku u prvom svjetskom ratu: savršeno koordinirano i vrhunski izvježbano izvođenje operacija baziranih na pogrešnim pretpostavkama. Glumci su tu, pak, u drugom planu. Dustina Hoffmana odavno nismo vidjeli na velikom ekranu, a u za njega potpuno atipičnoj akcijskoj ulozi nije ništa drugo do zamjena za Harrisona Forda koji je za nju bio predviđen od strane producenata. Ostali glumci odrađuju svoj posao - Freeman nešto složeniju ulogu daje dosta bezlično, Sutherland je hladan kao negativac, a Rene Russo služi samo kao ukras u dramaturški potpuno nepotrebnoj ulozi Danielsove supruge. Glazba J.N. Howarda se također brzo zaboravlja.

Ukratko, IZVAN KONTROLE predstavlja veliko razočarenje - potencijalno snažnu temu pretvorenu u tipično komercijalno smeće.

• ocjena: podnošljiv