SHORT CUTS
Ime Roberta Altmana je sve donedavno bilo sinonim velikog luzera u svijetu Hollywooda. Taj je režiser zenit svoje karijere doživio na samom početku, kada je u radikalnoj atmosferi ranih 70-tih snimio svoja najpopularnija djela u kojima se obračunavao s vijetnamskim ratom, mitovima o Zapadu ili političkim establishmentom. No, kada je radikalizam ustupio mjesto konzervativnoj reakciji, odjednom su na vidjelo izbile sve njegove mane: specifičan, širokoj publici teško razumljiv, stil pripovjedanja i njegova notorna nespremnost za kompromise s holivudskim establishmentom. Izgubivši potporu moćnih producenata, potonuo je opskurni svijet niskobudžetnih "umjetničkih" filmova, ponekad hvaljen od kritike, ali potpuno zaboravljen od publike. I tako je bilo sve do 1992. kada je svu svoju energiju uložio u projekt s kojim će se konačno obračunati s institucijom koja mu je oduzela godine kreativnog života: Hollywoodom. Film se zvao IGRAČ i doživio je veliki uspjeh. Altman se odjednom vratio u sedlo i počeo snimati skupe, ambiciozne i gledane filmove.
Prije nego što vidimo kontroverzni PRET-A-PORTER, gdje se Altman obračunava sa svijetom mode, imali smo u kinima (a sada na videu) priliku vidjeti KRATKE REZOVE. Film je nastao na osnovu djela pokojnog književnika Raymonda Carvera, majstora kratke proze, koji je u svojim crticama na izuzetno dobar način prikazao razne bizarne, ali opet tako obične apekte života u Los Angelesu. S obzirom na Altmanov režiserski stil, vjerojatno nijedan drugi predložak ne bi bio adektvatniji za ekranizaciju. Altman se vjerno drži takve strukture, koju je uostalom i bio s uspjehom isprobao u kultnom NASHVILLEU iz 1975. Riječ je, dakle, o gomili likova od kojih svaki ima neku svoju priču naizgled nepovezanu sa svima ostalima, da bi se na kraju, najčešće u jednom brutalnom događaju, pokazalo suprotno.
U KRATKIM REZOVIMA tako imamo prilike gledati sudbine nekoliko bračnih parova i obitelji u par dana prije potresa. Svatko od njih doživljava bizarne pustolovine, koje su mješavina tragedije i humora, ukratko svega onoga od čega se život, zapravo sastoji. Glumci koji tumače te likove su inače sjajni (a priznajte, ima ih previše da bi svakog od njih morao posebno isticati), pa tako, kada se nakon određenog vremena naviknemo na Altmanov postupak vođenja priče, imamo priliku zbilja uživati u njihovim izvedbama. Na živce mi je u ovom filmu jedino išao pomalo iritantan Ishamov jazz, no s vremenom se i na to gledatelj navikne, s obzirom da ima puna tri sata za to.
Iako IGRAČA i M.A.S.H. držim daleko boljim Altmanovim ostvarenjima, najtoplije preporučam KRATKE REZOVE kao zbilja rijedak primjer sedme umjetnosti s velikim U.
(c)1995 Dragan Antulov
Baza podataka, programiranje i HTML konverzija su Copyright (c)1999,2002 Krešimir Kos