KRVAVA VEZA

ROMEO IS BLEEDING

Nedavno je svijet obišla vijest o smrti jednog od legendarne braće Kray, i to je bilo podsjećanje na istoimeni film uglednom britanskog filmaša Petera Medaka kojeg mnogi smatraju jednim od najboljih gangsterskih filmova napravljen u posljednjih nekoliko godina. Uspjeh kod kritike je Medaku omogućio da nakon višegodišnje pauze ponovno počne raditi filmove, pa tako, nakon kod nas nikad viđenog LET HIM HAVE IT dolazi ROMEO IS BLEEDING, koji su naši distributeri, poslovično neskloni simbolici i dvosmislenim nazivima (možda je to razlog što LET HIM HAVE IT nikad nije prikazan kod nas) preveli kao KRVAVA VEZA.

Glavni je junak policijski narednik Jack Grimaldi (Oldman), čovjek koji ima sve što se da poželjeti: predivnu suprugu (Sciorra), seksi ljubavnicu (Lewis) i dodatni izvor prihoda - mafijašku obitelj don Falconea (Scheider) kojoj otkucava svoje kolege. Sve fino štima do trenutka kada mu poslodavac povjeri zadatak uklanjanja jednog problema koji se zove Mona Demarkov (Olin). Jack će ubrzo vidjeti da je tako nešto mnogo lakše zamisliti nego učiniti jer je Mona, pripadnica ruske mafije, ne samo iskvarena do srži nego i sposobnija za preživljavanje nego što je to itko mogao zamisliti.

Filmaši umjetničkih ambicija, među koje nesumnjivo pripada Medak, mogu se podijeliti na tri skupine, slično kao i književnici - na pjesnike, na dramatičare i na prozaike. "Prozaici" su oni koji vole čistu priču, "dramatičari" su oni koji inzistiraju na ljudskim odnosima, a "pjesnici" oni koji inzistiraju na lijepim slikama i simbolici. Medak nesumnjivo pripada među "pjesnike" i to je razlog zašto mi se pretjerano nisu svidjela njegova BRAĆA KRAY. Razlog je bio u tome što je on u tom filmu pokušao da istinitu priču o životu okrutnih gangstera ispriča naturalistički, a opet "umjetnički". Rezultat je bila neugodna kombinacija lirike i naturalizma uz mnogo preglumljivanja.

Scenarij Hilaryja Henkina bio je različit od scenarija za KRAYEVE, pa je stoga Medak bio nesputan inzistiranjem na "naturalizmu" istinite priče. Henkin je dosta inteligentno postavio stvari i karakterizaciju junaka obavio u prvih nekoliko minuta (za razliku od KRAYEVA, gdje smo karakterizaciju bili prisiljeni gledati tokom cijelog filma) tako da se u potpunosti mogao usredotočiti na priču. Tome je dodao i nešto malo ironije tako da je KRVAVA VEZA jedan od bolje zamišljenih film noira u posljednje vrijeme.

Što se Medaka tiče, on ne bi bio vjeran sebi da cijelu priču nije ispričao inzistiranjem na vizualnom, tako da je film prepun sjajno snimljenih kadrova, možda više videospotovski orijentiranih nego obično. Također je inzistirao na naturalizmu i prikazima nasilja, od kojih su mnogi takve prirode da ovaj film zbilja ne preporučam osjetljivijim gledateljima.

Glumci su, pak, relativno dobro obavili posao. Oldman u ulozi lošeg-dobrog momka malo preglumljuje, ali bi bilo zgodno usporediti ga s likom kojeg tumači u LEONU. Lena Olin, švedska glumica koju, na žalost, rijetko viđamo, je dala izvrstan spoj neodoljivog seksepila i demonske zlobe. Njena je nesreća u tome što je lik koji tumači toliko gadan da nam neki drugi filmski zlotvori, koji su prikazani kao pinkicu normalnija bića, izgledaju uvjerljiviji i opasniji (npr. Linda Fiorentino iz KOBNIH STRASTI/ THE LAST SEDUCTION). Ostali glumci se, pak, nisu pretjerano iskazali.

Usprkos određenih nedostataka, moram priznati kako je KRVAVA VEZA jedan od ambicioznijih, ali i uspjelijih trilera na našem video-tržištu te ga preporučam svima onima koji vole "umjetničke" filmove.

• ocjena: vrlo dobar