MAVERICK

Ako je netko pratio dodjelu Oscara za 1994. mogao je primijetiti kako je po broju nominacija sve etablirane producentske kuće pretekla mala tvrtka Miramax. To i ne čudi s obzirom na klimu neinventivnosti koja vlada u holivudskoj A-produkciji koja sve više podsjeća na dinosaure. Hollywood se s tom bolešću bori posuđujući predloške za filmove od nemila do nedraga, pa i od svojeg nekadašnjeg najgoreg neprijatelja: televizijskih serija. A to se u slučaju BJEGUNCA i MAVERICKA, popularnih TV-serija iz šezdesetih, pokazalo kao izuzetno unosna praksa, tako da ne čudi što su ovih dana u produkciji filmske verzije čak dvije serije iz tog razdoblja: ČOVJEK IZ U.N.C.L.E. i NEMOGUĆA MISIJA.

Radnja filma MAVERICK se dešava na Divljem zapadu gdje Brett Maverick (Gibson), vrhunski kockar vičan revolveru, nastoji stići na veliku partiju pokera na riječnom brodu u St. Louisu. Putem će se njegova sudbina ukrstiti sa šarmantnom varalicom Anabelle Bransford (Foster) i šerifom Zaneom Cooperom (Garner) te će svo troje doživjeti smiješne i zabavne pustolovine.

U doba sveopće renesanse vesterna - u čemu je svoj udio imala čak i Sharon Stone - izgledalo je priličan rizik snimati vestern-komediju, no producenti su napravili pun pogodak odabravši Richarda Donnera kao režisera. Donner je režiser kojeg malo tko smatra umjetnikom, a najveći kompliment koji mu udjeljuju jest da je vrhunski zanatlija. To je vjerojatno točno, jer je malo koji njegov film (PREDSKAZANJE, SUPERMAN, GOONIES, SMRTONOSNO ORUŽJE) zaslužio da uđe u antologije sedme umjetnosti, ali su zato svi, pa i ovaj, bili komercijalni megahitovi. Ne znam da li Donner sebe vidi kao umjetnika, ali je u svakom slučaju svjestan svoje "težine" tako da si u par scena MAVERICKA priušti i nešto zafrkancije na račun svog minulog rada, što cijelom filmu daje dodatni šarm.

Ipak, ni uz sav Donnerov trud, film ne bi bio ništa bez jakih glumaca. James Garner služi kao voštana figura i kao hommage liku Mavericka kojeg je sam tumačio u originalnoj seriji. Jodie Foster, koju smo naviknuli gledati u smrtno ozbiljnim ulogama patnica, mladih majki i policajki ovdje je u jednom od svojih najšarmantnijih izdanja. Ali, većina pohvala idu na račun Mela Gibsona: taj glumac, kojeg smo također bili naviknuti gledati u ozbiljnim ulogama, je ovdje rođeni komičar, netko tko bi se mogao naći na ravnoj nozi s Caryem Grantom i drugim kraljevima komedije. Iznenađenje je utoliko prijatnije zbog toga što su prethodne Gibsonove komedije - AIR AMERICA i PTICA NA ŽICI - bili katastrofalni promašaji. Što se kvalitete samog humora tiče, on je, kao što se i moglo očekivati, uglavnom verbalni i neujednačen tokom filma, koji je na trenutke prespor. No, bez obzira na sve mogu ustvrditi kako je MAVERICK jedan od najzabavnijih filmova koji je u posljednje vrijeme izašao na videu.