SHADOWLANDS
Hrvatska televizija je proteklih godina često na svom programu imala NARNIJSKE KRONIKE, TV-seriju za djecu i jedan od najambicioznijih i najspektakularnijih projekata BBC-ja. Autor knjiga po kojima je ta serija snimljena je C.S. Lewis, britanski književnik koji je djelovao sredinom ovog stoljeća i imao veliki utjecaj na formiranje generacija intelektualaca u anglosaksonskom svijetu. Bez obzira na svoj snažan intelektualni utjecaj, Lewisov životopis bio je prilično nezanimljiv, pa ga takvim nalazimo i na početku ovog filma: 1952. on je postariji, etablirani pisac i nastavnik književnosti u Oxfordu, gdje povučeno živi s bratom. No, stvari će se u njegovom životu promijeniti susret s Joy Gresham (Winger), američkom književnicom koja sa sinom provodi Božić u Engleskoj. Hladni, rezervirani Lewis će nakon duže vremena provedenog s neposrednom i neusiljenom Amerikankom suočiti s činjenicom kako on nju, bez obzira na ogromne razlike, voli, kao i da je ta ljubav uzvraćena.
Taj neobični detalj iz Lewisove biografije već je bio ekraniziran u BBC-jevoj drami (prikazanoj na HRT) u kojoj je velikog pisca tumačio Joss Ackland, a njegovu ljubav Claire Bloom. Tu dramu, na žalost, nisam u cjelini gledao tako da ne mogu praviti usporedbe. Dakle, preostaje mi da samostalno ocijenim Attenborroughov napor. Taj je režiser i glumac (čiji je posljednji nastup bio uloga Johna Hammonda u JURSKOM PARKU) već dvadesetak godina specijalist za spektakularne ekranizacije bilo biografija poznatih ličnosti (za GANDHIJA je pokupio hrpu Oscara 1983.), bilo stvarnih događaja (kao arnhemska bitka u NEDOSTIŽNOM MOSTU iz 1978.). Tema ovog filma nije davala mnogo materijala za spektakl, pa se Attenborrough prvenstveno orijentirao na rad s glumcima. Tu je Hopkins u ulozi pisca koji krije svoje osjećaje bio odličan, isto kao i Debra Winger u složenoj ulozi femme fatale - intektualke. Attenborroughova režija je tiha i nenametljiva, potpuno oprečna spektakularnosti i igrarijama njegovih ranijih projekata. Tome treba pridodati i izvrsnu Fentonovu glazbu. Kao rezultat dobijamo visokoprofesionalni proizvod britanske škole filma, odnjegovanog kroz desetljeća vrhunske TV-produkcije i garniranog američkim visokim budžetom. Dakle, jednu toplu i nježnu priču ispričanu na nenametljiv, ali snažan način.
Ukratko, film koji u moru praznih trilerčića, komedijica i akcijada odskače s video-polica.
(c)1995 Dragan Antulov
Baza podataka, programiranje i HTML konverzija su Copyright (c)1999,2002 Krešimir Kos