OSVETNIK IZ SJENE

THE SHADOW

Strip kao izvor inspiracije za filmaše nije novost - još 30-tih godina, dok se tinta na tiskarskim strojevima nije ni osušila, stripovski junaci Buck Rogers i Flash Gordon su doživjeli svoje filmske ekranizacije. No, u pravilu su te ekranizacije bile u domeni B-filma (gdje će kasnije poslužiti kao izvrsna inspiracija Lucasu i Spielbergu) sve do 1978. kada Superman biva ekraniziran u A-produkciji s dotada najvećim budžetom u povijesti. Iza toga slijede i drugi, s promjenljivim uspjehom (Flash Gordon, Conan, Crvena Sonja, Batman, Dick Tracy) da bi prošle godine bili ekranizirani VRANA, VREMENSKI POLICAJAC i MASKA.

Russell Mulcahy, novozelandski autor videospotovske škole, čija je karijera posustala nakon HIGHLANDERA II, svakako jednog od najgorih filmova snimljenih u posljednjih vrijeme, odlučio je biti u trendu, ali se istovremeno vratio korijenima. Svi stripovski junaci - Batman, Superman i dr. - imali su preteču: Sjenu, usamljenog maskiranog borca za pravdu koji je 30-tih godina tješio depresijom izmučenu Ameriku. Upravo tuda Mulcahy smješta radnju: Lamont Cranston (Baldwin) je plejboj i nećak šefa njujorške policije, ali malo tko zna da je on zapravo Sjena, borac za pravdu koji posjeduje natprirodne moći da zločincima zamagljuje um. No, i on će se naći sa sebi ravnim: Siwan Kan (Lone), potomak Džingis-Kana, posjeduje iste te moći, ali i daleko opakije namjere.

Moderna kompjuterska tehnika, o kojoj su tvorci filmova iz 30-tih godina mogli samo sanjati, omogućila je da se u par losanđeleskih studija u potpunosti i vjerno dočara New York iz tog razdoblja. Ali, scenografija je Mulchayju bila u drugom planu, s obzirom da je on ipak režiser koji voli akciju, pa zato SJENA, poput drugih njegovih filmova - HIGHLANDERA, RAMBA III ili RICOCHETA - obiluje prštavom pirotehničkom akcijom. Upravo je tu i glavni nedostatak filma: akcija je u potpunosti istisnula sve druge elemente filma, pogotovo priču i likove. Za razliku od drugih ekranizacija velikih strip-junaka, ova gotovo ništa ne govori o njegovim korijenima ili o njegovom emocionalnom i "normalnom" životu. Koliko je to krivica scenarista Davida Koeppa (koji je uništio JURSKI PARK, ali ga to ne smeta da dobija unosne poslove), a koliko nestrpljivog Mulcahyja, još će se vidjeti. U svakom slučaju, likovi su se sveli na karikature, pogotovo onaj kojeg tumači Tim Curry. Alec Baldwin je blijed u naslovnoj ulozi, John Lone alias Posljednji kineski car je samo nešto životniji, ali zato dojam o castingu, više neospornim šarmom (i dobrim leđima) nego glumom spašava Penelope Ann Miller.

Ukratko, OSVETNIK IZ SJENE jest vizualno impresivan, ali ipak nedovoljno kvalitetan da bi se smatra nekim strašno važnim ostvarenjem. Isplati se pogledati onima koji više vole formu od sadržaja.

• ocjena: podnošljiv