VRANA

THE CROW

Mnogi su držali da je VRANA postao u rekordno kratkom vremenu kult-film samo zahvaljujući činjenicom što je nepažnjom rekvizitera glavni glumac, Brandon Lee, u njega ugradio svoj život. Kult VRANE se tako nadovezao na kult Brandonovog oca Brucea, koji je 1973. također umro u nerazjašnjenim okolnostima, a prerana ga smrt učinila idolom milijuna, bez obzira na to što većina kritičarskog establishmenta njegove filmove smatra komercijalnim smećem. Tragična povijest se ponovila, tako da je Brandon, nakon samo tri snimljena filma, od kojih su dva prethodna bili jednoglasno sahranjeni i od publike i od kritike, zahvaljujući smrti postao instant-legenda.

VRANA svoju priču crpi iz stripa, ali za razliku od prigodničarskih ostvarenja kao SUPERMAN i BATMAN, ovdje je riječ o nešto suvremenijem strip-heroju. Dakle, Brandon glumi Erica Dravena, rock-glazbenika koji dan uoči vjenčanja bude brutalno ubijen zajedno sa svojom budućom suprugom. Vrana, koja po legendi vodi duše u zemlju mrtvih, ne dozvoljava mu spokoj dok se nepravda ne ispravi, pa se Eric tako godinu dana kasnije diže iz groba da bi se obračunao sa svojim ubojicama.

Scenarij, kojeg je djelomično napisao poznati cyberpunk pisac John Shirley, izgleda stereotipan, ali se režiser Alex Proyas pobrinuo da se naglasak stavi na vizualnu komponentu. Tako je film prepun kadrova koji odaju nesumnjivo gotički karakter, a koji su vrlo vješto ukomponiran u ambijent grada prljavih, mračnih ulica u kojem vječno lije kiša. Ni prikaz stanovnika tog grada, u kojem je prosječni auto Yugo, a prosječni stanovnik nadrogirani kriminalac ili njihova žrtva, nimalo ne zaostaje. Čak i da nije bilo nesretnog slučaja s Brandonom, film bi samo zbog sjajnog izgleda doživio kult-status. Osim toga, valja osobito istaći briljantne epizodne uloge negativaca (standardni David Patrick Kelly, koji svaki put kad glumi jedan te isti ljigavi karakter donese nešto novo; a nimalo ne zaostaje ni sjajni Jon Polito), koje zasjenjuju Brandona koji je, istini za volju, bio talentiraniji za tabanje nego za glumu. No, i Brandon je dao jednu dobru ulogu koja je pokazivala da bi njegova karijera, da nije bila tako brutalno prekinuta, donijela još mnogo sjajnih filmova. I ostali glumci su dobri, tako da bez problema nose priču koja bi u nekoj standardnoj izvedbi izgledala bljedunjavo.

Ukratko, VRANA je film koji se ne smije propustiti.

• ocjena: ?