GETTYSBURG

U American Civil War FAQ-u (dostupan na nekoliko BBS-ova pod nazivom CIV394.ZIP) se među tri najbolja literarna djela inspirirana američkim građanskim ratom spominje roman ANĐELI UBOJICE Michaela Shaare iz 1974. za kojeg je taj književnik (između ostalog, pisao je i SF) dobio Pulitzerovu nagradu. Ekranizacije tog romana se dohvatio Ted Turner, kojem je kao južnjaku ta tema, koja već stoljeće i pol traumatizira američku naciju, prilično bliska.

Roman i film opisuju događaje iz ljeta 1863. kada je južnjačka vojska, pod vodstvom proslavljenog i dotada nepobjedivog generala Leeja (Martin Sheen) izvršila invaziju Sjevera kako bi sjevernjačku vojsku natjerala da primi bitku čiji bi gubitak otvorio put za Washington i kraj rata. Sjevernjačkom vojskom, tek neznatno brojnijom od južnjačke, zapovijedao je neiskusni i bojažljivi general Meade, ali je snalažljivost i hrabrost njemu potčinjenih oficira - brigadnog generala Buforda (Eliott) i pukovnika Chamberlaina (Daniels) - preokrenula tok povijesti i učinila da željezničko čvorište Gettysburg u Pennsylvaniji za Jug postane isto ono što i Kosovsko polje za Srbe.

GETTYSBURG je bez svake sumnje jedan od najskupljih i najspektakularnijih pothvata u povijesti američke televizije. Ta spektakularnost se ogleda i u neobičnoj dužini filma, ali istini za volju, događaje tako epskog zamaha bilo je zbilja nemoguće sažeti u standardni 90-minutni format. Tako pored zbilja impresivnih scena bitke s tisućama statista imamo prilike vidjeti i snažne glumačke kreacije. Od tih kreacija je najdojmljivija svakako ona Richarda Jordana, koji tumači južnjačkog generala Lo Armisteada, pogotovo u svjetlu činjenice da je glumac umro nedugo po snimanju filma.

Ovako veliki film teško je kritizirati jer toliko kvantitete bez svake sumnje preraste u kvalitetu, ali bih morao spomenuti nekoliko zbilja nepotrebnih sekvenci s generalom Leejom. Osim toga film nepoznavaocima bojišta i ratne vještine može biti na trenutke nerazumljiv. Malo i skoro ništa nije rečeno o generalu Longstreetu (Berenger), Leejevoj desnoj ruci, od kojeg su mnogi povjesničari nastojali napraviti južnjačkog Vuka Brankovića zbog neodlučnosti da naredi napad u par ključnih trenutaka, ali mislim da je razlog u tome što je Shaara, pa dakle i režiser i scenarist filma Ronald F. Maxwell prema njemu bio blagonaklon.

Usprkos tome, GETTYSBURG je obavezna vizualna lektira za svakog onog tko želi podrobnije informacije o toj sudbonosnoj bitci i američkom građanskom ratu uopće, a i za sve one koji uživaju u danas prilično rijetkim ostvarenjima iz žanra povijesnoj spektakla.

• ocjena: ?