SRCE TAME

HEART OF DARKNESS

Joseph Conrad (1857-1924) je jedan od najpoznatijih svjetskih književnika koji je za svoja djela inspiraciju pronašao u vlastitom životu u britanskoj trgovačkoj mornarici. Ti romani su dalje inspirirali tvorce filmova, ali je jedan od njih, SRCE TAME, doživio tu sudbinu da ga pamte kao predložak za Coppolin film APOKALIPSA DANAS, po mom skromnom mišljenju, jedan od najprecijenjenijih filmova stoljeća. Mnogi su držali da je Coppola svojim korištenjem anakronog predloška tom filmu zbilja učinio medvjeđu uslugu, te su mnogi, pogotovo zbunjeni bizarnom završnicom, smatrali kako "to treba učiniti bolje". Slično je mislio i Ted Turner, vlasnik CNN koji se u posljednje vrijeme dao u filmski biznis. Odlučio je da režiser nove verzije bude Nicolas Roeg, britanski avangardni filmaš koji je svoje najveće uspjehe doživio krajem 60-tih i početkom 70-tih režirajući kult-filmove PERFORMANCE (1968) i NE OKREĆI SE (1973), kao i to da se ovaj put ipak nešto vjernije drže predloška.

Umjesto u Vijetnamu 60-tih radnja je smještena u Afriku u drugoj polovici 19. st. kada evropski kolonijalisti nemilice izrabljuju domoroce prodajući im drangulije u zamjenu za slonovaču. Jedna od tih tvrtki angažira kapetana Marlowea (Roth) da vodi ekspediciju do najudaljenije trgovačke postaje kojom rukovodi agent Kurtz (Malkovich). Ekspedicija ima zadatak utvrditi zašto Kurtz više ne šalje slonovaču i da li su istinite glasine o tome da je poludio i zajedno sa domorocima koji ga štuju kao boga počeo strahovladu u okolici.

Ljubitelji čiste priče i jednostavnog filma neće voljeti ovaj film. Roeg je bio i ostao avangardni umjetnik, i toga se drži, iako je njegovu avangardnost 60-tih vrijeme davno pregazilo. Ima dosta montažnih rezova koji su pomalo iritirajući, neobičnih kadrova, ali svega toga ima više i kvalitetnije u prosječnom video-spotu. Ni glazba nije bog-zna-kakva, a glumci su solidni, ali samo to. Osim toga, scenarist nije mogao izbjeći neke situacije koje, nakon gledanja APOKALIPSE, dovode do zbilja nepotrebnih deja vu efekata. U cjelini gledano, film zbunjuje, možda više nego APOKALIPSA, ali nema ni alibi vijetnamske teme.

Ukratko, film koji je zbilja nepotreban i koji se može pogledati iz čisto informativnih razloga.

• ocjena: ?