A GLAZBA I DALJE SVIRA

AND THE BAND PLAYED ON

Krajem osamdesetih je u magazinu START izlazio feljton u kojem su objavljivani dijelovi knjige AND THE BAND PLAYED ON Randyja Shiltsa, novinara i gay aktivista iz San Fransisca koja je, možda bolje od bilo kojeg drugog djela na tu temu, obrađivala fenomen kuge našeg doba - AIDS-a, te istovremeno dala i obilje podataka o okolnostima u kojima je pošast nastala i zašto se tako brzo širila, a tako sporo izazivala primjerenu reakciju establishmenta.

Knjiga je osim dokumentarne imala i beletrističku vrijednost, pa je bilo samo pitanje dana kada će biti pretočena u celuloidni proizvod. Na kraju se tog odgovornog zadatka dohvatio Roger Spottiswoode, čije je najpoznatije djelo POD VATROM NIKARAGVE također temeljeno na istinitim događajima. Njemu se pridružio i jedan od najboljih castinga u povijesti kinematografije - dobar dio glumaca je "gratis" odrađivao uloge, a dio, vjerojatno i "iz srca".

Glavni junak filma je liječnik Don Francis koji je 1976. stekao neugodna iskustva suzbijajući novu, neobjašnjivu epidemiju - tzv. Ebola groznicu u Centralnoj Africi. Traume zadobijene u Africi će se ponavljati kada se Francis, sada kao stručnjak vladinog Centra za zarazne bolesti u Atlanti, nađe suočen s tajanstvenom poplavom egzotičnih bolesti, izazvanih raspadom imunološkog sustava, koje kose homoseksualce po Americi. On će stati na čelo malobrojne, ali požrtvovne skupine liječnika koji će nastojati pronaći uzrok bolesti, suprotstavljajući se i njoj i birokratskoj i medijskoj ignoranciji.

Shiltsova knjiga je možda toliko dugo čekala na ekranizaciju (u međuvremenu je i njen autor umro od AIDS-a) zbog toga što su njeni autori nastojali snimiti film u novom, "politically correct" ozračju. Stoga je naglasak u knjizi stavljen na osudu Reaganove vlade koja je, prevenstveno zbog bigotnih stavova, godinama jednostavno ignorirala problem. Shiltsova je knjiga, ipak, bila poštenija, pa je s jednakom oštrinom udarala po vodstvu homoseksualne zajednice u SAD, koja je ignorirala opasnost uplašena po teškim mukama izborene seksualne slobode iz 70-tih.

No, bez obzira na sve, A GLAZBA I DALJE SVIRA, predstavlja doista impresivan prikaz događaja koji su u mnogo čemu oblikovali svijet u kojem danas živimo. Dojam malo kvari agitpropovski završetak u kojem Elton John pjeva pjesmu o AIDS-u uz slike poznatih ličnosti - žrtava AIDS-a. No, bez obzira na to, vjerujem kako je Spottiswoodeov film bolji od razglašene Demmeove PHILADELPHIAE.

• ocjena: (fali)

(c)1994 Dragan Antulov