ISTINITE LAŽI

TRUE LIES

Kada se pomisli da bilo tko od dvojca "Schwarzenegger - Cameron" pravi film, svi očekuju, ako ne već remek-djela, ono u svakom slučaju izuzetno zabavne i spektakularne filmove. Doduše, i Arniejevi i Cameronovi idolopoklonici moraju se pomiriti sa po njih heretičkim činjenicama da nitko od te dvojice nije savršen i da znaju, s vremena na vrijeme, itekako zabrljati.

Cameron je svoje najveće uspjehe - TERMINATOR (1984) i ALIENS (1986) - snimio već davno. Za to je najveću zaslugu imala njegova bivša supruga Gale Ann Hurd, koja je, osim što je bila dobar scenarist, bila i izvrstan producent, tako da se Cameron morao više naslanjati na vlastiti talent, a manje na skupe igračke. No, nakon što ga je izbacila u orbitu, Cameronu je supruga postala teret i on ju je ostavio radi režiserke Kathryn Bigelow 1989. i tada je počeo snimati skupe, možda i uspješne, ali ipak slabije filmove u kojima je tehnologija znala često pojesti priču - BEZDAN (1989) i TERMINATOR 2 (1991).

Iz kreativne krize je Camerona izvukao njegov dobri prijatelj i suradnik Schwarzenegger, koji je i sam bio prilično uzdrman neočekivanim neuspjehom njegovog izuzetno skupog projekta POSLJEDNJI AKCIJSKI JUNAK (1993). Prekapajući po gomilama scenarija naletio je na francuski film LE TOTALE, darovitog režisera komedija Claudea Zidija. Kao i mnogi holivudski producenti, zaključio je da su Francuzi darovitiji od domaćih story makera, pa je Cameronu predložio taj projekt. Cameron je bez nekog velikog nećkanja pristao i tokom izuzetno napornog snimanja potrošio rekordnih 60 mil. US$ i tako postavio još jedan od rekorda u povijesti kinematografije.

Da je u pitanju veliki budžet, vidimo i u prvoj sekvenci filma: Schwarzenegger kao tajni agent bondovskog kalibra u eksplozivnoj akciji nabavi vrijedne obavještajne podatke. No, već u slijedećoj sekvenci scenarij bondovskog superjunaka smješta na pravo mjesto: on se vraća domu gdje mora biti Harry Tasker, skromni prodavač kompjutera koji svojoj supruzi (Jamie Lee Curtis, koja je u ovom filmu bolja od svih uloga koje je dosada igrala) i 14-godišnjoj kćeri (Elizabeth Dushku) ni za živu glavu ne smije priznati čime se, zapravo, bavi. Ako mislite da će film potonuti u vode obiteljskog sitcoma - grdno se varate: supertajna vladina agencija Omega Sector (njenog šefa glumi veteran Charlton Heston, inače u stvarnom životu Schwarzeneggerov stranački kolega) na tragu je nuklearnom oružju koje su arapski naftni magnati prokrijumčarili iz bivšeg SSSR-a da bi ga predali "Grimiznom Jihadu", opakim teroristima koje vodi Abu Salim Aziz (indijski glumac Art Malik, specijaliziran za uloge negativaca azijskog porijekla). Potraga se u početku čini neuspješnom, ali kada Tasker pogrešno ustanovi da ga žena vara, njegova ljubomora će izazvati niz komičnih i suludih događaja koji će kulminirati antologijskim finalom među neboderima Miamija.

Sa velikim oduševljenjem moram ustanoviti kako rezerve koje sam imao prema ovom filmu nisu opravdane. ISTINITE LAŽI su zbilja odličan film, pravo remek-djelo akcijskog filma, koji prenapuhanu de Bontovu BRZINU i slične techno-trilerčiće ostavlja stotinama kopalja iza sebe. Ali, ne samo to: ISTINITE LAŽI su i sjajna obiteljska komedija, kojoj akcija služi, a ne obrnuto. Zbog svega toga ISTINITE LAŽI posjeduju neobično snažnu ljudsku dimenziju, tako primjetnu kod, manje-više svih Cameronovih filmova, koji su svi, zapravo, ljubavne priče umotane u celofan akcije.

Dakako, jedan od glavnih aduta filma, pored sadržaja je i način na koji je film izveden. 60 mil. US$ se ovdje itekako vide, osobito u gomili spektakularnih akcijskih sekvenci za koje se ne zna plijene li više pažnje svojom kompjuterskom animacijom postignutom spektakularnošću ili duhovitošću. Priznajem kako sam se, gledajući ISTINITE LAŽI, više smijao nego ijednoj holivudskoj "pravoj" komediji u posljednjih nekoliko godina.

Neki od gledalaca će, vjerojatno, imati zamjerke na činjenicu da su negativci islamski fundamentalisti, vjerojatno priželjkujući da Schwarzenegger bradate, raščupane i zamazane tipove koji mu služe kao glineni golubovi, pronađe među nekim drugim, nama bližim, spodobama koje odgovaraju tom opisu. Ali, oni zaboravljaju kako je Schwarzenegger ipak republikanac, dakle osoba konzervativnih uvjerenja, prilično nesklona Clintonovom revizionističkom "politically correct" svjetonazoru.

Ukratko, riječ je o jednom od najzabavnijih i najpametnijih filmova u posljednjih nekoliko godina. Obavezno pogledati.

• ocjena: (fali)

(c)1994 Dragan Antulov