DALEKI ROĐACI

LES VISITEURS

Francuska kinematografija dosta trpi zbog činjenice da je velika i da joj pogrešno shvaćeni ponos njenih autora ne dozvoljava da se protiv svojih anglosaksonskih konkurenata bore originalnošću. Tako Francuzi često snimaju komercijalne filmove koji su blijeda kopija onih anglosaksonskih ili ih nastojanje za različitošću upropasti. No, žanr koji spašava čast Francuske jesu komedije - suvremeni Hollywood koji besramno kopira zaplete francuskih komedija je tome najbolji dokaz.

Jedna od razvikanih francuskih komedija jesu "Posjetioci", ili, kako su ih naši distributeri preveli, "Daleki rođaci" Jean Marie-Poirea. Radnja filma se temelji na jednostavnoj dosjetki korištenoj u nekoliko filmova prije njega: u Francuskoj 1123. grof Godefroy de Montmirreiul (Jean Reno), vitez bez straha i mane, spasi kralja iz nezgodne situacije. Kralj ga nagradi tako što mu dopusti vjenčanje s njegovom voljenom vojvotkinjom Fredegundom (Valerie Lemercier). No, zla vještica ga začara tako da on ubije svog budućeg tasta. Godefroy i njegov sluga Jacqard (Christian Clavier) nađu čarobnjaka koji ih treba prebaciti u prošlost kako bi to spriječili. No, čarobnjak je senilan i umjesto u prošlost završe u budućnosti - našem vremenu...

Dosjetka je mogla dati sjajni materijal za komediju situacije, ali je, više zahvaljujući scenaristu Christianu Clavieru, a manje režiseru, to pretvoreno u komediju karaktera. Gegovi koji bi trebali biti bazirani na razlici svjetova 12. i 20. stoljeća i (ne)sposobnošću Godefroya i Jacqarda da se prilagode novom dobu su u sjeni Clavierovog preglumljivanja, a izgleda da ni ostali glumci u tome mnogo ne zaostaju. S vremenom takvo tretiranje humora postaje dosadno, iritantno i naporno. Da stvar bude gora, Clavier očito misli da je obilno korištenje nekih bioloških procesa (puštanje vjetrova, povraćanje i sl.) strašno smiješno. Ne kažem da nije tako, ali se u tome moglo imati mjere.

Ipak, na kraju valja reći kako su "Daleki rođaci" dobar film koji može doista zabaviti, ali od kojega ne treba previše očekivati.

• ocjena: (fali)

(c)1994 Dragan Antulov